Dagbok.

.

I dag har jeg vært på boklansering.

Vadsødagboka 2010 er endelig ute!

Dagboka er blitt til etter hardt arbeid fra de ansatte ved Vadsø Museum og 240 bidragsytere fra byen. Vanlige folk med vanlige historier.

I hvertfall virker de fleste dagboknotatene ganske vanlige når man leser dem i dag. Vadsøværinger i alle aldre har bidratt med skildringer av hverdag og fest, turopplevelser, filosofiske betraktninger og- ikke minst- værobservasjoner. Boka byr på hjertevarmende innblikk i hvordan folk flest opplevde året 2010 i vår lille by her langt mot nord.

Men, som det står i forordet til boka: Hvem vet hva som kan bli viktig for vår framtid.

Inspirasjonen til å lage dagboka kom fra dagbokene til vår gamle handelsmann Hans Fredrik Esbensen som skrev dagboknotater fra sitt liv og virke fra 1855 til 1932. Handelsgården hans er i dag en del av museet.

I forordet til boka beskrives hvordan disse notatene skulle komme til å få en helt spesiell betydning og sette Vadsø på norgeskartet (og verdenskartet vil jeg tro).

Hans Fredrik skrev i tillegg til notater om handel, nyheter og privatliv også systematiske værnotater;

«Hans værobservsjoner gjennom flere tiår viste at det var optimale forhold for at luftskip kunne lande på Vadsøya, noe som igjen førte til at luftskipene «Norge»(ført av Roald Amundsen) og «Italia» (ført av Umberto Nobile) mellomlandet her i 1926 og 1928. Dette fikk Vadsø med i norsk luftskipshistorie.»

I 2009 hadde museet en utstilling som het «Kjære dagbok.» Og så kom altså ideen til Vadsødagboka.

Jada, jeg har bidratt. Både privat og som sekretær for skolestarterne i barnehagen i 2010. Min kjære datter har også bidratt. Hun har skrevet om den store Bøssebæringsdagen med Røde Kors. Jeg har skrevet om en søndag med speidergudstjeneste og barnehagebarna mine har gjennom tekst og egne fotografier formidlet en vanlig dag hjemme og i barnehagen.

Flere av mine venner og bekjente har også bidratt og jeg gleder meg til å lese mer!

Det er rart å se sitt eget bidrag på trykk og tenke på andre skal lese det. Det er noe annet enn å skrive blogg. Men nå er det der og det kan ikke gjøres om. Og selv om mitt lille dagboknotat neppe vil få noen betydning verken for luftfartshistorie eller annen historie, er det litt morsomt å ha bidratt.

.

   

Mitt bidrag, barnehageungenes bidrag og min datters bidrag.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Olaf Husby
    Aug 09, 2012 @ 10:09:13

    Gratulerer, for et morsomt tiltak!

    Svar

  2. annebloggen
    Aug 09, 2012 @ 20:24:27

    Ja, ikke sant?

    Svar

Legg igjen en kommentar

