Om sommerstemning og høstlengsel. Og om å ha fri på en fredag.

.

Jeg har hatt to dager ferie.

En hel helg før helga.

To fridager med Vadsødager, gode venner, barnebarn, kultur, god mat og ateliervakter.

I dag var det til og med varmt i sola. Nesten for varmt.

.

Det har vært godt å ha fri. Veldig godt!

Jeg har senket skuldrene og latt feriefølelsen innta kropp og sjel.

.

Men i kveld har jeg en liten jobb å gjøre. Jeg skal klargjøre det lille atelierrommet mitt for bildene jeg har kjøpt. I morgen kommer de hjem! Jeg har beundret dem i atelieret i dag og er meget forøyd med kjøpene mine. Hvis kunstnerne bak dem gir meg lov, skal jeg vise dere i morgen.

Ole Jakob har også vært en tur på Fri Strek i dag og sett til sitt kubilde.

Og kustallen.

Tre ganger.

Han måtte bare komme og hente saltstenger innimellom som han kunne spise mens han så på bildene. For det er det man pleier på Atelier Fri Strek.

,

Det jeg egentlig skulle skrive om er noe helt annet.

Det er 10. august. Det er ikke tilfeldig at Vadsødagene og Varangerfestivalen er lagt til akkurat denne uka. Jeg vet ikke om arrangørene også har støttet seg til gamle Esbensens værnotater, eller om de har brukt mer moderne statistikk. Men den andre uka i august er det nesten uten unntak sol og varme i den lille byen vår som er full av festivalturister og hjemvendte Vadsøværinger som vil kombinere samvær med slekt og venner med utstillinger og gode musikkopplevelser.

Det er aldri mer sommerstemning i Vadsø enn akkurat i denne uka.

Men likevel siger høsten på.

Det begynner å bli noe som ligner på skumring ut på kvelden en stund (ikke riktig enda) og den skarpe, klare kveldslufta er noe helt annet enn vanlig Vadsøsommerkulde selv om gradestokken kanskje viser flere varmegrader nå.

Det er deilig.

Som når en gammel venn stikker innom.

Jeg faller til ro når høsten kommer.

Jeg blir gladere og mer kreativ.

.

Kanskje jeg til og med kan dikte igjen?

.

Sommer på hell

Den flyktige sommeren prøver å trekke seg ubemerket tilbake.

Litt flau.

Vet at den har feilet igjen.

Og at den uansett ikke er viktig.

Det er ikke på grunn av sommeren vi bor her

sier folk.

.

Det er litt tidlig, men jeg føler for denne i kveld:

.

Legg igjen en kommentar

