Noen ganger leker livet. Om dagens kupp på Det Hvite Hus, alder, tog og eventyrlige Ekkerøy.

Det var litt tungt å komme i gang i morges etter en veldig lang helg.

En flokk burdehagjorter, en stor kanjeghaglemt og minst et par whatifer romsterte  i hodet mitt da jeg våknet og gjorde at jeg ikke tok meg tid til morgenkaffe, men skyndte meg av gårde til jobb.

Bare for å måtte snu på halvveien fordi jeg hadde glemt noe.

Noe viktig.

.

Men det er i motbakke det går oppover.

(Hvis bakken ikke er for bratt).

.

Arbeidsdagen ble ikke helt som planlagt. Det blir den sjelden. Men kanjeghaglemten var ikke glemt, whatifene dro tilbake dit de kom fra og burdehagjortene er i hvertfall halvgjort nå.

.

Jeg avsluttet arbeidsdagen med et møte i byen og tok meg en tur innom Det Hvite Hus.

Der fant jeg denne:

,

.

Og en lenestol til atelierrommet mitt. Ikke en orange syttitallsstol, men en grønn femtitallsstol til hundre kroner. Den er litt nedsittet, men meget sjarmerende. Bilde kommer når den har kommet hjem.

.

Så møtte jeg den unge familien og fikk låne med meg lillebror på butikken mens mammaen og pappaen hentet storebror. Lillebror satt i barnesetet i handlevogna og  sjarmerte mens bestemor handlet inn fiskekaker og halvstekte pitabrød som skulle grilles på Ekkerøy. Ved kassa møtte vi en eldre dame. Hun er av disse man møter og prater med i ulike sammenhenger men aldri helt husker navnet på. Hun er alltid vennlig, positiv og hyggelig mot alle. Hun tok kontakt med Alvin som svarte med å gi henne et strålende smil og ta et godt tak rundt fingeren hennes. «Er du ute og handler med mamma du, da?» spurte hun. Ettersom Alvin er ti måneder og ikke helt kan snakke enda, syntes jeg det var greit å oppklare: «Bestemor», sa jeg. » Jeg er nok bestemor». «Nei, du er da ikke bestemora» sa damen. «Du kan da ikke være gammel nok til å være bestemor. «Joda» forsikret jeg. «Jeg er bestemor til fire og den eldste er snart skolejente.» «Nei det går da ikke an», insisterte damen. «Du ser jo ut som en ungdom der du står. Du ser da ikke ut til å være en dag over femogtredve!»

Jeg ser definitivt ut som toogfemti. Og et halvt.

Minst.

Men jeg tror kanskje kommentaren glattet ut noen rynker.

.

Og så kjørte vi til Ekkerøy. På vei dit passerer man flyplassen og Ole Jakob lurte på hvorfor det går en vei opp til flyplassen fra hovedveien når flyene kan fly. Jeg minnet han på at folk jo må komme seg flyet og at folk ikke kan fly. Da lurte han på hvorfor flyene må fly og ikke kan kjøre på veien. Pappa og bestemor forklarte at det ikke ble plass og at vingene ville ha kræsjet borti hus og fjellknauser og andre biler. «Det er best at flyene er i lufta, båtene på vannet, biler og busser på veien og togene på togskinnene» sa jeg.

«Ja» sa han alvorlig. «Men det lever ikke tog i Vadsø»

Det gjør dessverre ikke det.

Finnene vurderer visst å bygge jernbane til Kirkenes.

Jeg heier på den ideen.

Jeg liker tog.

Men det kan jeg skrive om en annen gang.

,

Ettermiddagen tilbrakte vi på Ekkerøy. Vi har grillet (halvstekte pitabrød på bøttegrill var en suksess), lekt, gått turer og utforsket.

Ekkerøy kan ikke helt beskrives.

Ekkerøy må oppleves.

Her er det sandstrand, rullesteinsfjære, fuglefjell, multemyrer og krigsminner som ligner på Hobbitthuler.

Og utsikt i alle himmelretninger.

Ole Jakob ville til den Ekkerøyen som var litt langt oppe i dag.

.

Noen ganger leker livet.

.

            

.

Og så må vi nesten ha med dette usynkroniserte men ellers sjarmerende kuttet som altså er på plata jeg kjøpte i dag. Lp-en er fra 1980, men denne singelen kom i 76. Altså noen få år før han ble kjent fra «Mot Alle Vindar» som er en av de fineste tv-seriene jeg har sett. Jeg har kjøpt den på dvd. Den hadde ikke tapt seg.

Legg igjen en kommentar

