Kveldstanker etter en litt for begivenhetsrik dag.

.

Dagene er i hvert fall ikke kjedelige.

Og livet leker ikke alltid.

Ikke hele tiden.

Noen ganger er det hardt arbeid.

Noen ganger er man litt medtatt når kvelden kommer.

Fordi dagen har inneholdt litt for mye på en gang.

Noe krevende, noe kjedelig, noe bekymringsfullt, noe spennende, noe tankevekkende og noe veldig hyggelig.

På slike kvelder er jeg glad for at det ikke er jeg som er dikteren.

Fordi alle mine ord ligger ligger hulter til bulter i hodet mitt sammen med whatifene og ikke gir så mye mening.

Da er det fint at andre har hatt orden på ordene sine og har satt dem sammen til poesi.

Sånn som dette:

HOLD SINNET DITT MJUKT

Hold sinnet ditt mjukt,
sier en stemme i vinden.
– La det ikke stivne
av år og alder. Smør det
med dagenes gule soltalg,
dynk det med dogg fra en blomsterkalk,
garv det i motgangs bitre saltlake.
Hold sinnet ditt várt og villig
som greina i brisen:
en hvileplass for fugler
med vingen blå av himmelduft.

Hans Børli

,

Det er et av de vakreste diktene jeg vet om.

Og det passer på slike kvelder.

,

Jeg holder sinnet mitt mjukt.

Det gjør meg sårbar.

Og åpen.

Det kan være slitsomt av og til.

.

Men det er definitivt bedre enn andre alternativer.

Som usårlighet.

Som dette:

Det er en vakker sang som alltid gjør meg trist.

«I am a rock. I am an island.»

.

1 kommentar (+add yours?)

  1. annegretekaspersen
    Aug 30, 2012 @ 16:42:52

    Nydelig dikt, nydelig sang.

    Svar

Legg igjen en kommentar

