Om klesskap, bruktbutikker, bøker og eventyrland.

.

Jeg leste de to første kapitlene av Løven Heksa og Klesskapet for Ole Jakob forrige gang han overnattet. Vi har sett akkurat så langt i filmen også.

Boka skal vi lese videre i.

Resten av filmen skal vi spare litt. Selv om Ole Jakob synes Georgie Henley var veldig søt og godt kunne ha bodd i Vadsø.

I dag var vi på Det Hvite Hus. (Det er vi jo ofte)

Jeg kjøpte en Beatles-plate til meg selv og et nydelig, lite syskrin til Ole Jakobs mamma. Det var fullt av gamle hekter og trykknapper, brodergarn og bånd pent sortert i hvert sitt rom.

Og så den vakre, lille boka Erin Badejente av Ingri Egeberg. Den kosten fem kroner, men vi fikk den på kjøpet sammen med en gammel blå og hvit skilue av den typen Bjørn Wirkola brukte i sine glansdager.

Bilde av den på Ole Jakobs hode kommer seinere.

.

Men nå har jeg snakket meg helt bort fra det som var poenget.

På bruktbutikken var det også et stort, fint, håndsnekret klesskap. Ole Jakob ville inn i det. Jeg sa nei. Han sa jo.

«Nå må du høre etter» sa jeg.

«Neida, det må æ ikke» sa han og  og kravlet inn.

«Kanskje det er et sånt skap som man kan komme til Narnia gjennom» sa jeg.

«Nei» sa han mens han skyndte seg ut igjen og stengte skapdøren ettertrykkelig.

«Det fins ikke sånne skap i Vadsø.»

«Fins det sånne skap i Vadsø, bæstemor?»

Jeg vet ikke, lille venn.

Men jeg håper det.

.

Jeg håper det finnes mange dører til mange eventyrland.

Legg igjen en kommentar

