Educare necesse est.

Jeg har vært på to kurs i da.g.

To svært ulike kurs

Det første var et kurs om arbeid med likestilling og likeverd i barnehagen.

Barnehageansatte i hele landet skal på dette kurset utøver høsten.

Det er et stort og uendelig viktig tema som det er vanskelig å se for at det går an å lage et fornuftig kurs om.

Det går åpenbart an.

Det var et godt kurs.

At et kurs har vært godt vet man når man kommer derfra både med fornyet kunnskap og med utviklingstanker i hodet.

Med lyst til å innkalle til personalmøter og foreldremøter umiddelbart.

Jeg sto på barrikadene på 70-tallet og mente mye om likestilling og kvinners rettigheter. I dag handler likestilling om mye, mye mer. Det handler om å gi folk muligheter og aksept. Det handler om at det om du er jente eller gutt (eller heterofil eller homofil ellet bifil, eller transkjønnet eller en fin blanding av det ene og det andre …) ikke skal være utslagsgivende for din livskvalitet og din rett til å ha et liv der du kan utvikle deg til den den best mulige utgaven av det selv.

Slik som barnehagenes «far» Friedrich Wilhelm August Fröbel sa: «Vi skal gi tulipanen et så gunstig miljø at den blir så stor, vakker og velutviklet som det overhodet har mulighet for å bli- men den skal ikke tvinges til å bli en rose.«

Jeg liker å tenke at dette er noe jeg har styr på. At jeg er bevisst og sier og gjør de riktige tingene. Men jeg har jobbet i barnehage i mange år. Mange barn har vært under min innflytelse i disse årene og jeg har nok gjort mye dumt.

Heldigvis har jeg evne til å lære og reflektere.

En streng datter med to sønner holder meg i ørene når jeg prøver å leie eldstemann bort fra den fine, rosa sykkelen med glitterdusker i sportsforretningen for å vise han den grønne.

Og en annen blogger har fått meg til å ha vett på å slippe til, og lytte til, gutten som sitter ved frokostbordet i barnehagen og gledesstrålende forteller at han er jente.

I barnehagen er det mange ulike ansatte. I min barnehage er vi en flott blanding av eldre og yngre, faglærte og ufaglærte, menn og kvinner, nordmenn og folk fra andre steder i verden. Vi bærer med oss ulike holdninger og handlingsmønstre. Hvis vi skal være sikre på at vi jobber til barnas beste må vi må være hundre prosent klar over at på jobb i barnehagen er det barnehageloven som gjelder og ikke private meninger. Og vi må være åpne for å diskutere og reflektere over våre egne verdier. Ikke minst for å ta noen oppgjør med oss selv.

Til det bruk fikk vi med oss noen redskaper fra kurset.

Blant annet et verdispill med spørsmål til refleksjon og diskusjon.

Ett av spørsmålene var : «Mine holdninger til likestilling er private.»

.

  

,

Og så har jeg vært på akvarellmalingskurs.

I atelieret vårt har vi av og til mulighet til å få kurs med profesjonelle kunstnere som bor i gjesteatelieret som instruktører.

I kveld har en tålmodig, russisk kunstner -som jeg dessverre ikke husker navnet på- prøvd å lære oss å male epler og kopper og flasker.

Han sa (via sin hyggelige tolk) at vi hadde en god stemning i atelieret og at vi jobbet hardt! Han sa ikke at han så så veldig mye talent. Det er ikke så farlig. Det var en morsom kveld med mye latter. Det første utbruddet av krampelatter kom da han (altså via tolk) prøvde å forklare oss at når vi begynte, så måtte vi sørge for å få det helt riktig fordi det ellers ville bli veldig, veldig feil.

Vi er vant med å male over og snu på hau.

Vi er ikke vant til å tenke på  riktig og galt.

Men vi gjorde vårt beste!

,

Vi måtte tømme ut en del kaffe- og tekopper fordi vi (læreren også) dyppet penslene i dem.

Vi konsumerte store mengder Twist for å holde motet oppe.

Og til slutt lærte vi at at vi kunne skylle av det meste av malingen under springen og begynne på nytt hvis det allikevel var blitt veldig, veldig feil.

,

Akvarellmaling har jeg definitivt ikke styr på.

Kveldens viktigste oppdagelse var at at bildene så veldig mye finere ut når jeg fotograferte dem med mitt enkle mobilkamera.

Og at det mest vellykkede kunstverket var papptallerkenen jeg hadde blandet farge på.

.

         

 
Legg igjen en kommentar

