Kryssordmorgen. En hyllest til en litt glemt heltinne. Og et høstord.

,

Jeg innrømmer det gjerne; jeg hadde ikke klart Rolf Hansens kryssord uten hjelp av kryssordbøker. Min far lærte meg å bruke dem og de er fremdeles- i disse internettider- det beste hjelpemiddelet. Jeg har flere. Blant annet to gamle av Villa Thrap Wahl  som antakelig var den første i Norge til å lage kryssordbøker og som jeg tror må ha vært inspirasjonen for alle som har laget dem etter henne. Jeg har ikke klart å finne ut så mye om denne damen, men jeg har alltid hatt et bilde i hodet av henne som en Miss Marple-lignende liten dame. Hun levde fra 1888 til 1968 og har i tillegg til ordbøker også gitt ut kokebøker for barn og noen få andre bøker.

Men min far hadde en historie om henne. Jeg aner ikke om den er sann. Men som ha selv pleide å si: «Hvis det ikke er sant, er det i hvert fall godt ljugd.»

Min far pendlet mellom Hadeland og Oslo med tog i veldig mange år. Turen tok godt over en time hver vei og han hadde ofte et kryssord og Villa Thrap Wahls kryssordbok i den brune arbeidsveska si sammen mad matpakka. En gang han satt med kryssordet sitt, satt det en eldre dame overfor han. «Jasså, du bruker kryssordbok«, sa hun strengt. «Synes du ikke det er å jukse?«. Min far la da ut om kryssordbokens fortreffelighet hvorpå damen presenterte seg som Villa Thrap Wahl.

.

Jeg nyter en rolig morgen.

Ole Jakob leker. Jeg drikker kaffe og løser kryssord og ser på Bonanza og dikter høstord.

Det er en helt grei form for multitasking.

.

Sein september

Et tørt, gulbrunt blad

klorer seg fast for livet.

Det er meldt kuling.

.

3 kommentarer (+add yours?)

  1. Ege Denne
    Sep 30, 2012 @ 09:46:20

    Artig historie 🙂 Syns kryssordbøker er «litt» juks, men noen ganger må man for å komme videre med kryssordet.

    Har ett postkort til deg.
    http://www.egedenne.com/2012/09/postkort-fra-torrevieja-siste.html

    Svar

  2. Kari Pettersen
    Feb 04, 2013 @ 23:41:28

    Kjempekoselig blogg med mye RolfHansenstoff! Du er vel klar over sidene på facebook til ære for han? På kryss og tvers med Rolf Hansen! Der er det litt i din ånd! Forsett og skriv! Og takk for morsomme tegninger!

    Svar

Legg igjen en kommentar

