Noe å varme seg på.

,

Det er en kald og regnfull oktobermorgen.

Jeg varmer meg på musikk, kaffe og ukens kupp fra Det Hvite Hus:

.

,

Fra omslaget på Prøysenboka:

Å nei da, Hedmarken og Mjøsa er ikke hele verden for meg. De er bare fjølene som jeg serverer viser på… Jeg er ikke Hedmarkens dikter, jeg synger om mennesker og vil ikke plassere dem i bås. Ikke fortell meg at folk i den dalen er slik, i byen sånn… Det er første skritt på veien til ufred. Jeg skrev en gang noe om det: «Å er det som skiller Hadmarks-humoren ifrå den andre humoren? Ingen verdens ting. Humoren er som geita, den hoppe skigard og naske litt her og litt der, og når det går bra, kjæm den som eig geita og tjore den like ved grindstolpen så folk ska væta at: det er mi geit, det er min humor…»

Fra et intervju, gjengitt i Elin Prøysens Pappa Alf .

Legg igjen en kommentar

