Liten hodeforbetennelse.

«Lukk vinduet før jeg får hodeforbetennelse» sa en femåring i barnehagen en gang for mange år siden. Det var en kald vinter og unger og vokse hadde hatt forkjølelser og halsbetennelser og hodepiner på løpende bånd.

Gutten er voksen nå og husker sannsynligvis ikke dette fantastiske ordet.

Jeg har brukt det siden.

I dag har jeg litt hodeforbetennelse.

Såpass at jeg valgte å la begge guttene ligge i storsenga og høre på boka om Ole P. og hele mitt repertoar av Thorbjørn Egner- viser da jeg skulle legge dem i kveld mens mammaen og pappaen var på filmklubb.

Alvin skriker nemlig ganske høyt når han er sint.

Og det blir han når han blir henvist til sin egen seng mens storebror og bestemor leser bok.

Ole Jakob er barnehagegutt og ganske trøtt når dagen er slutt. Han sovnet midt i Dyrevisa mens lillebror kravlet fram og tilbake over hodet hans.

Lillebror sovnet i armkroken min ganske mye seinere.

Det var veldig koselig.

Vi rakk å leke litt før leggetid. Ole Jakob var pappaen og jeg var mammaen og så hadde vi to babyer. Den ene var den lille dukkebabyen hans som akkurat var kommet ut av magen og den andre var en nyklekket duplodinosaurbaby.

Begge het Sofie.

Den lille dinosauren ble plutselig seks år og et menneske og måtte bæres i egget sitt til skolen som var under kjøkkenbordet.

Ole Jakob sier «skjønner du» i annenhver setning nå. Han har vært igjennom en egentlig-periode og en fastikk-periode. Nå prøver han ut et nytt uttrykk.

«Dinosuarmenneskesæksåringen gikk i to barnehager skjønner du bæstemor. Skjønner du det? Men så begynte ho på skolen. Skjønner du at æ begynner også på skolen når æ e sæks år. Kor gammel e Alvin når æ e sæks år? »

Det var veldig koselig å leke også.

.

Men jeg har fremdeles litt hodeforbetennelse.

Og jeg vurderer å gjøre noe jeg meget sjelden gjør.

Å legge meg tidlig.

.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. tantebe
    Oct 09, 2012 @ 18:32:52

    Hm..dette var veldig koselig å lese.
    Så klart det er gøy å leke. Og så klart du blir sliten!
    🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

