Om komplimenter, selvfølelse og hva Mark Twain har sagt om alder.

,

Noen ganger føler jeg meg litt mislykket. Gammel og sliten og grå og med for tykke legger og for mange rynker og for dårlig rygg. Stresset og glemsk og uten kontakt med både min indre husmor og min indre gudinne. (Dere vet, hun som reklamen sier man skal frigjøre med barberhøvel.)

Når man har det sånn, er det lurt å være sammen med barnebarn.

Noe av det aller fineste Ole Jakob kan si til folk er: «Æ e lammi dæ«.

Når han plutselig, midt i Handy Manny-puslespillet, stikker hodet opp og sier: «Æ e lammi dæ bæstemor!«, da vet jeg at jeg, mine begrensninger til tross, er helt ok.

Jeg fikk forresten et kompliment til i dag mens vi nøt en fredelig formiddag den lille skatten og jeg. «Du e søt, bæstemor» sa han «Æ har aldri sett en så søt bæstemor!»

.

Jeg pleier å si hyggelige ting til Ole Jakob også.

Jeg prøver å ikke rose han opp i sky for å være flink hver gang han gjør noe bra. For han trenger ikke å være flink. Han trenger bare å være seg selv.

Og vite at han er verdifull uansett.

Og at bestemor er uendelig glad i han enten han kler på seg helt selv, klarer hele Handy Manny-puslespillet helt alene, turner i sofaen, tømmer hele flaska med hjemmelaget brisbrus med sitron utover salongbordet så det renner som en liten foss ned på gulvteppet, gråter noen tårer midt i en sentimental Disneyfilm om valper som rømmer hjemmefra eller ikke vil legge seg riktig enda.

Ole Jakob vet nok det.

Men noen ganger har jeg behov for å bruke store ord:

«Ole Jakob du er helt fantastisk» sa jeg til han i dag da hjertet mitt flommet over av glede og kjærlighet.

«E æ fantastikk?» spurte han overrasket. «Koffer det?»

.

     

En helt fantastikk gutt.

Legg igjen en kommentar

