Om ord og uttrykk og et godt supperåd.

Ordtak og faste uttrykk har alltid en opprinnelse.

Vi fortsetter å bruke dem og de går inn i språket uten at nye generasjoner helt har fått med seg hva det egentlig handlet om. Jeg føler meg litt gammel når jeg tenker på at noen av disse utrykkene som de unge ikke forstår er fra min tid.

Å hoppe etter Wirkola, for eksempel. Bjørn Wirkola var en helt i min barndom. Ungdommene nå til dags har bare hørt om Tommy Wirkola og en av mine unge speidervenner fikk en aha-opplevelse da han fant en bok om den store skihopperen på et loppemarked. «Å, er det derfor vi sier hoppe etter Wirkola. Jeg har aldri skjønt det der med hoppe!»

Hakk i plata er kanskje kommet litt på moten igjen, men er ikke et problem moderne ungdommer behøver å forholde seg til. Jeg har dårlige minner fra da jeg måtte reparere American Pie-singelen min med en tynn nål for at Don ikke skulle synge drove my, drove my, drove my….. (Og der har vi det igjen. American Pie for meg er ikke en sang med Madonna og slett ikke en flau ungdomsfilm. Det er en sang av og med Don McLean. Så lang at den gikk over begge sidene på singelen som måtte snus halvveis i sangen. Men dette hadde ikke så mye med saken å gjøre)

Jeg satt og så på tv da Liv Finstad i et debattprogram forsvarte RVs landbrukspolitikk med at «sauer er ålreite dyr«. Jeg heiet litt på henne. Både fordi jeg heiet litt på RV og fordi jeg syntes det var et tøft svar. Hun hadde ikke peiling på hvorfor RV var for økt sauehold. En stakkars politiker kan faktisk ikke vite alt. Det må være lov. Jeg håper hun er stolt av at hun skapte et uttrykk som lever videre.

Og så er det Supperåd.  Det finnes mange supperåd i offentlig sektor. Det kan ikke være noen tvil om det. Uttrykket brukes flittig, men sketsjen var en del av min barndoms lørdagsunderholdning. Det var den gangen vi hadde en tv-kanal og hele familien satt samlet og lo seg skakk av Rolv Wesenlund og Harald Heide Steen. I dag kan jeg ikke en gang vurdere om dette egentlig er morsomt eller om jeg ler fordi jeg lo av det den gangen.

,

,

Siden vi nå er inne på supper, skal dere få et supperåd av meg.

Denne gangen i betydningen råd om suppe:

Hvorfor kjøpe posesuppe når man kan lage det som Ole Jakob kaller «vanlig suppe«?

Dette var guttens middagsønske da han skulle spise hos meg på lørdag:

Vanlig suppe med bestemors halvsunne pannekaker

Lag pannekakerøra først.

Jeg brukte en del sammalt spelt, en del hvetemel, og en del som var en blanding av havregryn, byggmel og grov rug. La mel og gryn svelle litt i melka. Tilsett en skvett fløte hvis du har. Visp inn egg, et par teskjeer sukker, en klype salt og eventuelt litt kardemomme og/eller frø fra vanliljestang.

Sett vann til kok i en kasserolle.

Skjær brokkoli, søtpotet (som er sundt og har en barnevennlig smak og en vakker farge mot den grønne brokkolien), gulrøtter og vårløk i biter og hiv det i vannet med litt salt. Ha oppi biter av god pølse, skinke fra boks, eller små kjøttboller. (Vi brukte både pølse og kyllingkjøttboller). Smak til med litt salt og pepper nok til at det blir smak. Jeg hadde frisk basilikum og brukte det også.

Stek pannekakene mens suppa koker. Jeg stekte dem i den lille stekepanna mi.

Øs suppa i boller og legg oppi små tomater. Jeg hadde kjøpt en pakke med vakre tomater i ulike farger. På den måten blir tomatene akkurat passe lune.

Hele jobben fra jeg gikk ut på kjøkkenet til jeg øste opp suppa tok nøyaktig tyve minutter og da hadde vi middag til lørdag og lunsj til søndag og mere suppe som nå står i en isboks i fryseren.

.

 

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Borghild
    Oct 17, 2012 @ 20:09:49

    Alle disse uttrykkene.. Å være under tredve og jobbe som norsklærer gjør meg til et fast mobbeoffer når jeg naivt sier: «Det har jeg aldri hørt før», om alle tingene kollegene drev med på åttitallet og i tida før det…

    Svar

Legg igjen en kommentar

