Å komme hjem. Med koffert. Og om nattasanger og eventyr.

,

The trouble with, «A place for everything and everything in its place» is that there’s always more everything than places.

Robert Brault

,

Jeg har vært på en ganske liten reise.

Jeg dro med en bitte liten koffert og kom hjem med en litt større.

Jeg har bare kjøpt noen få julegaver og et nytt skjørt og tatt med meg noen gamle fotoalbum.

.

Jeg har et stort hus.

Det burde ikke være vanskelig å finne en god plass for alt. Men akkurat nå ligger julegavene på strykebrettet og albumene på salongbordet.

Og kofferten står halvveis utpakket i gangen.

Sånn går det hver gang.

.

I kveld har jeg prioritert guttene.

Ole Jakob ville lese om Ole P for trehundreogtjuefemte gang eller noe sånt. Mørketida er på vei og Ole Jakob kan helt identifisere seg med Ole P.  Etterpå måtte han få to eventyr. Det første skulle være om en skummel ulv og fire mennesker (Ole Jakob er opptatt av å telle). Det andre skulle være om en snill ulv og fire mennesker.

Og så sang jeg for han om Okken Bom, men da sovnet han. Bestemors godnattsanger gjør ikke like stort innntrykk lenger. Men jeg sang hele sangen om treet på berget også, etter at han hadde sovnet.

Bare for å kunne synge «på den lille puten lå en liten gutt. Aldri så jeg så deilig en gutt. Gutten på puten, puten av fjæren, fjæren fra fuglen, fuglen i egget, egget i redet, redet på bladet, bladet på kvisten, kvisten på grenen, grenen på treet, treet på berget. Berget ligget langt uti skogen.»

.

Jeg får gjøre et nytt forsøk på «en plass for alt og alt på sin plass» i morgen.

.

Fortell et eventyr om en skummel ulv og fire mennesker, bæstemor. E det her fire?

.

.

Legg igjen en kommentar

