Gratulerer med dagen!

.

I dag har vi feiret FN-dagen i barnehagen. FN fyller 67 år i dag.

Det hadde vært fint om feiringen kunne ha vært en feiring av 67 år med fred i verden.

Sånn er det ikke. Men for meg er FN-dagen en dag til ettertanke. Det er nok dessverre ikke sånn at vi små enkeltmennesker kan skape fred i verden. Men vi kan alle bidra til å gjøre verden litt bedre.

Henry Drummond har sagt: «Jeg skal jo bare en gang vandre gjennom denne verden. Alt det gode jeg kan gjøre, all den vennlighet jeg kan vise noe menneske, må jeg gjøre nu – må jeg ikke utsette og forsømme, for jeg kommer aldri denne veien igjen.»

.

Og så er det sånn at når man jobber i barnehage, så er FN-dagen en viktig dag!

I vår barnehage har vi som tradisjon å presentere et land hvert år med musikk, mat, bilder, eventyr og andre aktiviteter. Vi er en barnehage med barn og voksne fra alle verdenshjørner. Vi har ansatte og barn fra Afghanistan, Irak, Bhutan, Palestina, Latvia, Russland, Fillipinene, Pakistan, Sudan, Iran…

Og så er det oss nordmenn med samisk og finsk og dansk blod i årene.

Vi håper å bidra til at ungene skal vokse opp med forståelsen av å høre til i en hel og mangfoldig verden som vi har et felles ansvar for å ta vare på.

.

I dag startet jeg arbeidsdagen med å lage en afrikansk kyllingrett  til hele barnehagen. Jeg svettet! Men det ble godt. Dere kan jo prøve dere også! (vi droppet den sterkeste sausen, da.)

,

I anledning dagen, spanderer vi denne:

,

Legg igjen en kommentar

