Om vintervær og babybelost.

Kjøkkenvinduet mitt i morges.

.

I dag var jeg invitert på middag i det brune huset.

«Bæstemor! Vil du ha en Babybelost? Det e en igjen. Æ har spist opp tre.» Sa Ole Jakob ivrig før jeg hadde rukket å ta av meg jakka og viste fram tre fingre.

Det ville jeg jo.

Selv om det snart var middag.

Ole Jakob er veldig glad i Babybelost og når han vil glede bestemor med å gi meg den siste i nettet, sier jeg «tusen takk, nå ble jeg kjempeglad!» og nyter den.

Jeg trenger ikke gull og diamanter.

En liten, rund ost kan være en veldig fin gave når den er gitt med kjærlighet.

.

Det er blitt vinter helt på ækte, som Ole Jakob sier. Han sto lenge på en stol ved vinduet og så med undring på brøytebilen som skuffet bort snø på veien og på naboens parkeringsplass. Han var imponert over maskinen, men hadde vanskelig for å forstå ideen med å skuffe vekk snøen som endelig har lagt seg.

,

Det har blåst i dag.

Mye!

Men da jeg spaserte hjem fra min ludovenninne i kveld, var det bare stille, hvitt og vakkert slik det blir når snøen har klistret seg til trær og husvegger etter stormen.

.

På den første virkelige snødagen passer en av de nydeligste sangene jeg vet om:

.

.

Og et av de fineste diktene (på et av de fineste språkene):

.

Der er ingenting i verden så stille som sne

Der er ingenting i verden så stille som sne,
når den sagte gennem luften daler,
dæmper dine skridt,
tysser, tysser blidt på de stemmer,
som for højlydt taler.

Der er ingenting i verden af en renhed som sne,
svanedun fra himlens hvide vinger.
På din hånd et fnug
er som tåredug.
Hvide tanker tyst i dans sig svinger.

Der er ingenting i verden, der kan mildne som sne.
Tys, du lytter, til det tavse klinger.
O, så fin en klang,
sølverklokkesang
inderst inde i dit hjerte ringer.

Helge Rode

.

1 kommentar (+add yours?)

  1. olafhusby
    Oct 26, 2012 @ 09:09:51

    Det er bedre å tenke på vinteren på denne måten. Har nettopp bakset meg 10 km avgårde på sykkel i sørpe, og har 10km igjen til returen …

    Svar

Legg igjen en kommentar

