Familealbum.

Jeg tok med meg min mors gamle familiealbum fra Hadeland. Der fant jeg blant annet disse to nydelige bilde av min mors to yngste søsken Birgit og Niels Christian:

.

,

Min biologiske mormor Magdalene døde i barselseng da min mor var syv. For å få hjelp med barna og huset ansatte min morfar en husholderske ved navn Henriette Christine Marie. Og så gikk det som slikt jo gjerne gjør: De giftet seg og hun ble mor til min yngste tante og onkel og den eneste mormoren jeg kjente.

Jeg møtte ikke mine morforeldre så ofte. De bodde jo i Danmark og de døde begge to mens jeg var ganske liten. Men mine to mostre og min onkel hadde vi mye kontakt med. Vi reiste på ferie til Danmark og de kom til oss på Grua med sine barn. De sov på sovesofaen i stua og fylte huset med lukt av parfyme og sigarer og dansk pølse. Vi hadde ikke så god plass og så god råd som dem og først mye seinere har jeg forstått hvorfor min mor , midt i gleden, alltid ble litt oppskjørtet over disse besøkene mens hun slappet mere av når min fars famile kom på besøk. Min fars bror, onkel Jakob sov på kjøkkenbenken og bidro til husholdningen ved å fylle opp kjøleskapet med ost og leverpostei.

For oss ungene var Danmarksbesøk spennende. Men å kommunisere med fettere og kusiner kunne være en utfordring. Min bror og jeg forsto- og forstår- selvfølgelig dansk. Det er på en måte vårt morsmål. Men de danske barna forsto lite norsk

Jeg var alltid mest knyttet til min mors eldste søster, Moster Kylle som jeg ikke fant noe slikt fint fotografbilde av.

Min mor var nok ekstra sterkt knyttet til de to to yngtse. Og kanskje helt spesielt til Birgit som var femten år yngre og som hun nok hadde en slags morsfølelse overfor.

Min mor har overlevd alle sine søsken.

Birgit døde allerede tidlig på åttitallet da hun bare var noenogførti år gammel. Det var en stor, stor sorg for min mor.

Legg igjen en kommentar

