Om morgener, barnebarn og barnebøker.

,

Jeg våkner klokka seks uansett.

Enten det er hverdag eller helg.

Om jeg skal noe eller ikke.

Klokka seks er det morgen!

Sørpå var morgenen mørk. Her er det helt lyst nå klokka syv. Og snøen som har lagt seg, gjør det enda lysere.

Jeg har kaffe og kryssord og musikk og Magnum uten lyd på tv. Det er en helt ok form for mulitasking.

.

Morgenen i går var helt annerledes. Ole Jakob hadde overnattet og startet dagen klokka syv (litt seint til han å være) med sin vanlige morgenhilsen: «Bææææstemooor? E det morra nu?«.

Og så koste vi oss sammen. Han spiste fire skiver av mitt hjemmebakte brød mens han så litt på barne-tv. Og så leste vi om Knerten og Lillebror som flytter til Bessby. Vi kjøpte boka på Det Hvite Hus  for noen uker siden. Den handler om å flytte inn et nytt hus, om å sove på rom alene, om å være litt sjenert og om å gå i bokhandelen. Sånne ting som Ole Jakob helt forstår seg på.

Og om en skomaker. Det måtte jeg forklare.

Jeg vokste selv opp med en snill, gammel skomaker tvers over veien. Vi ungene fikk komme på besøk for å snuse inn den gode lærlukta og få kamferdrops. Noen ganger fikk vi med oss små lærbiter hjem. De kunne ikke brukes til så mye, men for meg var de skatter jeg tok godt vare på. De var jo av ekte lær!

Det er utrolig hyggelig å lese disse bøkene som jeg selv vokste opp med for en helt ny generasjon. Min datter foretrakk tidlig mer fantasifulle forfattere som C.S. Lewis, Ole Lund Kirkegaard  (jeg tror hun leste Gummi- Tarzan minst tredve ganger) og Jostein Gaarder og hun lærte å lese selv da hun var fire, så  jeg fikk aldri lest alle Anne Cath Westly-bøkene for henne.

For Ole Jakob leser jeg både om Narnia og Knerten.

Og Ole Brumm og Ole P.

Og mange andre bøker.

Vi kjøpte en ny fin en på bruktbutikken i går med fortellinger av blant annet mine favoritter Ulf Løfgren, Janosch og Tomie de Paola.

For ikke å snakke om at jeg i tillegg må jeg dikte eventyr om store, snille løver.

Men det er noe helt spesielt med å lese Knerten-bøkene som er bøker jeg selv leste som barn og som så til de grader handler om min barndom. Det er så mye i disse bøkene som vekker barndomsminner. Og så kan jeg fortelle Ole Jakob om hvordan det var i gamle år, som han kaller det, da gamle bestemor var barn.

.

En liten stemningsrapport fra lesestunden i går morges. Ole Jakob sitter på magen min. Han har pysj og sovehår og vi har det veldig, veldig hyggelig:

.

          

Legg igjen en kommentar

