Vinteren.

,

Det skjer noe med alle naboene mine når snøen kommer.

De blir voldsomt aktive.

De lager fine parkeringsplasser og innkjørsler med skarpe rette kanter og anbringer den tiloversblevne snøen i pene, små hauger.

Jeg måker ikke snø.

Det er en av de aktivitetene jeg for flere år siden måtte innse at min skrøpelige rygg på ingen måte tåler.

Hvis min svigersønn vil ha parkeringsplass må han måke selv og stien ut til veien tråkker jeg langs en alternativ rute der snøen ikke legger seg like dyp når det fyker. Det ser ikke like pent ut som hos naboene. Men det er bare litt flaut. Og det fungerer. Når man er toogfemti kan man leve med at folk ser litt rart på en.

I år har jeg fått støtte fra et barnebarn. Han er lykkelig over snøen som er kommet og fatter ikke vitsen med å måke den bort. Han blir nesten på gråten ved synet av brøytebiler.

.

Et større problem er at vinteren har kommet med kuldegrader og at jeg ikke eier noen vinterjakke. Den jeg kjøpte i fjor ble med på speidermøte på en litt for travel dag og tålte ikke påfølgende vask. Så jeg går fremdeles i en grå strikkejakke som min gode venninne ærlig (og sannferdig) omtaler som stygg.

.

Vinteren er hvit og vakker, men jeg savner høsten min. Jeg gjør det.

,

«Det er godt at husene er hule», pleide min mor å si.

Annehuset er hult.

Og akkurat nå spiller det ingen rolle hva som er ute. Nå sitter jeg inne. Det brenner godt i ovnen. Jeg har hatt kaffebesøk og har rester av eplekake. Og en skvett hvitvin fra helga. Og poesi og musikk.

Det er for varmt og koselig  for vinterwhatifene her inne. De får vente utenfor til i morgen tidlig.

.

Det falt et lite snøfnugg.

Det falt et lite snøfnugg

på klokker Hansens hatt.

Det falt et lite snøfnugg

på halen av en katt.

 

De to små snøfnugg ropte

Kom hit, kom hit, kom hit!

Og så kom tusen snøfnugg,

og så ble verden hvit.

 

Og så var klokker Hansen

blitt borte med sin hatt.

Tilbake sto en snømann

og ropte på sin katt.

.

Halfdan Rasmussen/Inger Hagerup

.

Legg igjen en kommentar

