God morgen. Om Allehelgenssøndag, boller og gamle bilder. Og på denne dagen: Elsk mer, hat mindre.

.

I dag er det Allehelgenssøndag.

For mange er det en dag som går forbi og som de knapt har hørt om.

For noen er det den dagen da man går på kirkegården med lys.

For meg er den dagen jeg må tidlig i sving med bollebakst. Vi har i mange år holdt kapellet på kirkegården åpent på allehelgenssøndag slik at de som kommer for å tenne lys kan komme inn og få seg en kopp varm kaffe, en prat eller bare en stille stund. Mitt bidrag denne dagen er ferske boller og noen få formiddagstimer.

Jeg har ingen av mine på kirkegården her i Vadsø, men mens jeg venter på at bolledeigen skal heve, har jeg tent et lys i vinduet, mimret, bladd i gamle album og lyttet til Mozart.

.

Jeg vil dele noen av de gamle familebildene med dere i dag også.

,

.

Jeg har tusenvis av bilder på pc-en min. Jeg tar mange bilder hver dag. I tillegg har en koffert full av bilder fra før digitalkameraets inntog. De kommer aldri til å bli limt inn.

Gamle album med noen få, utvalgte motiver er dyrebare skatter.

Jeg endte opp med min mors  album med bilder fra førti- og femtitallet igjen. Og selv om min mor altså lever og har det så godt som noen toognittiåring kan ha det, sitter jeg med en rar klump i halsen når jeg ser på disse bildene også.

Dette er bilder fra de årene da min mor var ung voksen og levde et helt annet liv enn hun skulle komme til å leve etter at hun møtte min far, flyttet til en liten bygd i Norge og ble husmor.

Det skulle ha vært spennende å ha en tidsmaskin og reise tilbake og møte den hun var da.

.

Det første bildet er et familiebilde som kanskje er tatt i sølvbryllupet til min mors far og stemor. I Danmark er sølvbryllup svære greier! (Det burde det forresten være over alt nå. Det er ikke så mange som kommer så langt lenger).

Min morfar står i midten bak og på hver sin side av han står min mor og hennes vakre svigerinne Elly som altså var gift med min mors lillebror. Jeg kjenner igjen mine tanter og onkler på bildet, men mange er ukjente for meg. Det er i hvert fall en staselig gjeng og et flott bilde!

.

.

.
Det neste bildet er av min mor og hennes lillesøster Birgit som døde da hun var litt over førti. Det var en stor sorg for min mor som var femten da hun ble storesøster for siste gang og nok hadde en slags morsfølelse for «lille» Birgit.

,

.

Dette bildet var min mor svært glad i og jeg husker at jeg også likte det så godt da jeg var barn. Det er «lille» Birgit kledd ut som barnepleier. Det var visst til et skolearrangement. Bildet er klippet ut limt på innsiden av permen i det gamle albumet.

,

,

Det neste bildet er av min mor, moster Birgit og morfar på spasertur i Københavns gater.

.

,

Og så kommer det noen morsomme bilder fra en ferietur til Italien med venninner. De hadde spart og mamma fortalte hvordan det ikke var snakk om shopping. Hvem mannen med armen rundt henne på det ene bildet er, fortalte hun aldri. «En kamerat», sa hun. Det er først nå at det slår meg at det var en venninnetur og at mannen ikke ser italiensk ut…

Som sagt: Min mor var trettifem da hun møtte min far og giftet seg. Hun hadde et liv før oss.

,

,

Legg igjen en kommentar

