Siste kveld med gutten. For denne gang. Og Goethe på en tirsdagskveld.

,

I morgen kommer guttens mamma og pappa og lillebror hjem. Egentlig kommer de i natt mens han sover, men i morgen tidlig kommer de hit.

Han gleder seg masse! Spesielt til å treffe lillebror.

Men han vil komme og sove hos meg igjen på lørdag og søndag og neste lørdag og tirsdag og onsdag.

Jeg tar det som et tegn på at han har hatt det bra.

.

I kveld blir det ikke noen tur til atelieret, men i dag har jeg vært kreativ sammen med ungene i barnehagen. Bare se:

.

 

,

Bildet er ikke helt ferdig og her ligger det til tørk. Jeg skal ta et nytt bilde av det når vi får hengt det opp. Det er en meter og førti bredt og fire meter langt, så dette er stor kunst! Og sånn for orden skyld: det er et bilde av Hurtigruta.

Slik gjorde vi det: Ungene tegnet skisser av Hurtigruta (De har før det besøkt Hurtigruta, fotografert Hurtigruta, sunget om Hurtigruta, tegnet og malt Hurtigruta…). Et par skisser ble valgt ut og ungene tegnet omrisset på et stort stykke lerretsstoff. Vi tapet så opp omrisset med gaffatape og bar hele greia med oss ut i snøen. Der sprayet vi bildet med tekstilmaling blandet med vann på slike flasker som man sprayer blomster eller dynker klær med. Bildet ble så lagt til tørk et par dager før vi fjernet tapen.

Og nå har ungene brukt to dager med å befolke skipet. Det er også kommet fugler på himmelen og fisk i havet. Vi er ikke ferdige ennå. Men det begynner å ta form. Figurene har ungene laget av filt, vakkert papir, knapper, mosegummi, garn… Neste gang skal jeg ta fram litt glitter og paljetter også. Det gjør seg alltid!

På mandag skal bildet bli med på Vårbrudd, vårt forsamlingshus der det skal vises på scenen mens vi synger «Bare Hurigruta går». På mandag åpnes nemlig kulturuka og scenen på Vårbrudd er åpen for byens barn mens foreldre og andre handler i kafeen og i bodene som selger husflid og annet fint.

Hvorfor Hurtigruta?

Jo, fordi fra barnehagen vår ser vi den komme og gå hver morgen i den tiden barnehagen åpner. Det er den utsikten jeg har fra kontoret mitt!

.

Ok, da har vi bilde og sang. (Jeg har selvfølgelig hatt gode samtaler i dag. Det har man med en skravlete treåring i huset. Han har for eksempel lovet å bake Spidermankake til meg til bursdagen min. Og så har vi snakket om at fem pluss tre blir åtte og om hvor det lever isbjørner og hvorfor det ikke lever tog i Vadsø. Og om at for å komme til Tustna må man ta så mange fly at han ikke kan telle så langt, og ferge. Men at når man kommer fram, så står bestefar der på den andre siden og venter med bilen sin som har reservehjul utenpå.)

Da mangler det bare et godt dikt.

Jeg hadde tenkt å gi dere Once by the Pacific av Robert Frost for å holde meg til det maritime. Men det ble for heftig på en fredelig og fin tirsdagskveld med vindstille vær og en liten skatt sovende i naborommet. Det tar vi en annen gang sammen med Neil Youngs gitar i Dead Man. Bare vent!

Så jeg fant et langt mildere et som sier noe om husets tilstand etter fem dager med barn i huset.

Og nå snakker jeg ikke om at gutten roter, for han er er flink til å rydde opp etter seg. Jeg snakker om at det er så uendelig mye hyggeligere å lese om Ole Brumm som sitter fast i Petter Spretts huleinngang eller Lucy som drikker te hos faunen enn å gjøre husarbeid.

Messy Room
Whosever room this is should be ashamed!
His underwear is hanging on the lamp.
His raincoat is there in the overstuffed chair,
And the chair is becoming quite mucky and damp.
His workbook is wedged in the window,
His sweater’s been thrown on the floor.
His scarf and one ski are beneath the TV,
And his pants have been carelessly hung on the door.
His books are all jammed in the closet,
His vest has been left in the hall.
A lizard named Ed is asleep in his bed,
And his smelly old sock has been stuck to the wall.
Whosever room this is should be ashamed!
Donald or Robert or Willie or–
Huh? You say it’s mine? Oh, dear,
I knew it looked familiar!
Shel Silverstein
Legg igjen en kommentar

