En god bok om en velkjent and!

,

I dag koser jeg meg med Donald-landet av Øyvind Holen. Dette er en bok jeg vil anbefale på det varmeste til alle som har et forhold til Donald Duck (og hvem har ikke det?). Den er også et meget godt julegavetips, for dette er litteratur som egner seg for stille romjulstimer med nøtter, klementiner og fyr i ovnen.

Jeg skulle kjøpe boka som julegave til min svigersønn (hysj, ikke si det bort!), men tok med et eksemplar til meg selv også.

Det er jeg glad for!

Jeg skal ikke prøve å forklare så mye om boka. Undertittelen sier det meste: Hvordan en and i matrosdress formet det moderne Norge. Holen skriver svært godt og selv om dette er en underholdende og humoristisk bok, er det tydelig at han har har gjort hjemmeleksa si. For det er ikke noen lettvint tøysebok, men en bok som også faktisk handler om kulturhistorie. Vi får også vite mer om Carl Barks.

Dere kan lese mer om boka her.

Den kom ut nå i høst og er nok til salgs hos de fleste bokhandlere.

Hvis den ikke er utsolgt, da!

Løp og kjøp!

.

(Se forfatterens kommentar i kommentarfeltet om hvor boka lettest er å få tak i.)

7 kommentarer (+add yours?)

  1. Øyvind Holen
    nov 25, 2012 @ 11:03:36

    Takk for hyggelige ord! Det er nok ikke alle bokhandlere som har boka, så det enkleste er å kjøpe på nett. F eks fra Tronsmo.no, Haugenbok.bok, Platekompaniet.no eller rett fra forlaget:

    http://www.vigmostadbjorke.no/?isbn=978-82-419-0787-6

    Den finnes også som e-bok, for den som er interessert i slike nymotens ting.

    http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=9788241908033&p=1&r=1

    Svar

  2. annebloggen
    nov 25, 2012 @ 11:16:45

    Jeg støtter alltid min lokale Libris-butikk hvis de kan skaffe det jeg vil ha og de kan de jo ofte, selv om jeg gjerne må vente lenger enn om jeg hadde kjøpt på nett. Men det er fordi jeg bor i en liten by med en bokhandel som jeg gjerne vil bidra til å holde liv i 🙂

    Der jobber Helvi som alltid kommer mot meg og drar meg med bort i bokhyllene: «Anne, har du sett den her, det er sånt som du liker, er det ikke?» Og så trykker hun meg ned i en rød lenestol og forsyner meg med kaffe.

    Den opplevelsen går man glipp av når man handler på nett.

    Men jeg skjønner jo at det er et utmerket alternativ å handle bøker på nett. Bokhandlerne har ikke plass til alt i hyllene sine. E-bok er jeg for gammel til. Jeg må kunne holde boka i hånda og ha den i bokhylla. Det er litt som med de gamle lp-platene som jeg tviholder på (og kjøpet fler av) selv om jeg har musikken på Spotify. Hvis e-bøker kan bidra til at de unge leser mer, er det er god ting!

    Svar

  3. Øyvind Holen
    nov 25, 2012 @ 11:18:58

    Godt poeng. Din lokale bokhandel kan skaffe det meste, bare du spør og ber dem bestille. Men som forfatter er det litt frustrerende å se at boka di ikke finnes i butikker. Jeg tror for eksempel ikke en eneste Ark-butikk selger boka mi, min lokale bokhandel har den i alle fall ikke.

    Svar

  4. ingridsofie
    nov 25, 2012 @ 13:54:05

    Hallo! Kunne du ikke ventet til etter jul? Han leser jo faktisk bloggen din han også..

    Svar

    • annebloggen
      nov 25, 2012 @ 13:57:28

      Nei, jeg klarte ikke det:-) Jeg unner nemlig andre også å få denne til jul. Jeg skal nok passe på at det kommer en overraskelsespakke under treet til Ole Stian også 🙂

      Svar

  5. sebolas
    des 02, 2012 @ 18:36:46

    Jeg har hatt lyst til å lese den boken en stund nå. Hukommelsen min er ikke det den en gang var så ofte er ting glemt idet jeg går ut av bokhandelen. Men nå skal jeg skrote ned tittelen på ønskelisten min med en gang.

    Nå skal jeg ikke kaste meg uti diskusjonen og skape kvalme, men jeg synes de norske bokhandler-kjedene er ganske så stusslige (men jeg tror jeg har sett denne boken på Libris her i Askim også). Jeg foretrekker å handle på http://www.bookdepository.com/ . Det er billig og fri frakt, i tillegg til et stooort utvalg. Usikker på om de har så mye norsk, men man kan vel være heldig? Det er i alle fall mitt tips til bokelskere 😉

    Regner med at den boka komme runder juletreet mitt i år. Folk liker å kjøpe Disney til meg, og det passer meg helt fint!

    Svar

  6. annebloggen
    des 02, 2012 @ 21:54:07

    Denne boka må du kunne bruke på jobb også! Jeg vet ikke hvilken klasse du underviser i, men dette er begripelig kulturhistorie med en morsom innfallsvinkel. Jeg ser helt for meg å bruke Donald aktivt i historie- og samfunnsfagsundervisningen. (Hvis det heter det lenger.)

    Svar

Legg igjen en kommentar

