God morgen. Om stress, kultur og vennetjenester. Og en sang til å bli i godt humør av.

,

Dalai Lama sier: Be kind whenever possible. It is allways possible.

Det er sant.

Det kanskje ikke alltid lett. Men det er alltid mulig.

Jeg kommer tilbake til det.

.

I går var det en av disse dagene da det bare blir litt mye på en gang. Helt fra morgenen av.

Dere vet: Several days attack me at once.

,

I dag skal jeg puste med magen.

Og drikke morgenkaffen mens jeg leser det siste kapittelet i boka mi.

.

Det er kulturuke i Vadsø denne uka.

I går opptrådte barnehageungene på scenen og Ole Jakob og jeg var og så på en noe bisarr, men morsom variant av Bukkene Bruse som en åttende klasse hadde satt opp.

I dag åpner vi utstillingen vår.

På torsdag har vi kulturkafé i barnehagen.

På lørdag har speiderne kafé og på søndag er det lysmesse og julegrantenning.

Og så er det advent.

.

Kulturuka er en fin uke.

Det er den uka da skoleelever og barnehagebarn og husflidsmennesker og pensjonister og lokale kunstnere og soroptimister (som jeg aldri helt har forstått hva er) og kulturskoleelever og kommunalt ansatte står sammen om å lage noe der helheten definitivt er mer en summen av enkeltdelene.

.

Jeg liker kulturuka.

Virkelig!

Den er bare litt hektisk.

Og det er litt mye å tenke på.

I tillegge til alle de andre tingene man helst bør ha nogenlunde kontroll på, som lønnspapirene og vaktlistene og møtene på jobb og el-tilsyn og husarbeid og frisørtimer og et skjema som skulle ha vært sendt inn og en artikkel som skulle vært renskrevet privat.

.

Og i går toppet det seg litt og disse berømmelige whatiftene og kanjeghaglemtene og burdehagjortene og tingblirsjeldensommanhartenktene romsterte fritt.

Helt til godt ut på kvelden en gang, da et av de søteste menneskene jeg vet om sier: «Jeg skal også handle. Vi kjører på butikken og så kjører jeg deg hjem. Da får jeg se hvor du bor også. Du ser ærlig talt litt sliten ut». Og så sa hun: » Nå ble jeg virkelig glad for at jeg kunne gjøre deg en liten tjeneste!»

Og så snakket vi litt om det å gjøre hverandre tjenester og om at det er fint å både kunne gi og ta imot. Det viste seg nemlig at jeg -egentlig uten å være klar over det-hadde gjort henne en tjeneste tidligere på kvelden. Og at hun i en periode hadde vært takknemmelig mottaker av litt hjelp fra gode venner.

.

Livet går litt opp og ned for de fleste av oss. Noen ganger har man massevis av overskudd å øse av og andre ganger er det godt at noen ser at man trenger litt hjelp.

 

Å gjøre hverandre en liten tjeneste av og til uten å forvente å få noe tilbake, er en av disse enkle tingene som bidrar til å gjøre livet lettere og bedre.

,

Dagens sang har absolutt ingen ting med vennetjenester eller kulturuka i Vadsø å gjøre. Det er den ESC-sangen jeg aldri kommer til å glemme fordi den får meg til å smile uansett hva omstendighetene ellers måtte være.

Derfor bidrar den alltid til en god start på dagen.

Bare prøv:

,

Legg igjen en kommentar

