Kulturuke!

.

Det er kulturuke i Vadsø.

Men det har nok de fleste av leserne mine for lengst fått med seg.

Det er en uke der det florerer av kulturtilbud på alle nivåer og av alle typer. Det er er ikke mulig å få med seg mer enn en brøkdel.

I dag har vi hatt kulturkafé i barnehagen og jeg har vært iført et hvitt plastforkle hele dagen. Også mens jeg satt på kontoret og lette etter c-deler til sykemeldinger og anviste regninger innimmellom kaffekoking og vaffelsteking,

I kveld har min ludovenninne og jeg vært på danseoppvisning på Vårbrudd. Der danset barn og voksne i alle aldre og  fra alle verdenshjørner. Det var Nepalsk kjærlighetsdans, salsa, hip hop, sanglek, afghansk festdans…  Det har sannsynligvis aldri vært så mange mennesker på Vårbrudd på en gang og vi ble behørlig minnet om hvor nødutgangene er.

På gjesteatelieret var det langt roligere. Det har den Russiske kunstneren Nina Novitskaya bodd og arbeidet et måneds tid. Og i dag åpnet hun en utstilling som jeg håper mange får med seg! Hun har laget vakre, muntre bilder sterkt inspirert av farger, natur og kultur her nord. Jeg kjøpte ett bilde og vurderer sterkt å kjøpe flere. Det var en utstilling til å bli i godt humør av.

Det er forresten vår utstilling på Fri Strek også! Vi åpnet på tirsdag og solgte tyve av seksti bilder den første kvelden. Jeg hadde bare to med i år og begge ble solgt. Jeg må innrømme at jeg -som vanlig- bidro litt til mine medkunstneres salg også. Ole Jakob ønsket seg Pias grønne hus og etter som jeg egentlig også gjorde det, var det vanskelig å si nei. Jeg kjøpte et par andre bilder også. Ole Jakob har begynt å opparbeide en bra kunstsamling. Han har god greie på å gå på utstillinger og faller pladask for noen bilder. Spesielt Pias bilder tydeligvis. Men det skjønner jeg godt, for det gjør jeg også. Kunst er en fin ting å kjøpe til barn. Det er noe de kan ha glede av hele livet og som aldri taper seg. I morgen kveld er det min tur til å sitte vakt i atelieret. Jeg håper på besøk der av hyggelige mennesker jeg kan skravle litt med!

Lørdag er det speidernes tur til å ha kafeen på Vårbrudd. Det er travelt og hyggelig og en glimrende anledning til å kjøpe hjemmestrikkede sokker fra de flinke husflidsdamene som har utsalg i samme rom som kafeen.

Søndag er det lysmesse og julegrantenning.

Og så er adventen her.

Og innimellom alt dette en gang skal vi ha julebord på jobb og jeg har lovet å stille med quiz og fruktsalat.

,

Men i kveld har jeg ingen several days attack me at once-følelse.

Den forsvant i går kveld mens jeg leste for Ole Jakob om Tussi som hadde mistet halen: «God dag Tussi, hvordan har du det?» spurte Brumm. Tussi ristet hodet sitt fra side til side. «Ikke mye hvordan», sa han. «Jeg har det ikke i det hele tatt. Jeg har ikke hatt det på lenge.»

Legg igjen en kommentar

