Tredje desember.

advent 3 lite

.

I dag ønsket jeg meg en rolig stund på sofaen med en kopp kaffe i kalendergave.

Og det fikk jeg!

Hjemturen fra jobb i dag var av det det slaget som ville fått min mor til å si: «Det er godt at husene er hule.»

Annehuset er hult.

Og varmt.

Og jeg har en fin, ny lykt å tenne lys i.

Og denne ettermiddagen og kvelden skal jeg bruke til å ikke gjøre noe av det jeg sikkert burde ha gjort. (Støvtørking og stryking av duker og denslags).

Jeg skal sitte med beina høyt og nyte musikk og poesi og kanskje ett og annet dumt på tv mens skuldrene senker seg til normal høyde etter en travel uke.

,

Jeg har en kalendergave til dere også:

Der er ingenting i verden så stille som sne.

Der er ingenting i verden så stille som sne,
når den sagte gennem luften daler,
dæmper dine skridt,
tysser, tysser blidt på de stemmer,
som for højlydt taler.

Der er ingenting i verden af en renhed som sne,
svanedun fra himlens hvide vinger.
På din hånd et fnug
er som tåredug.
Hvide tanker tyst i dans sig svinger.

Der er ingenting i verden, der kan mildne som sne.
Tys, du lytter, til det tavse klinger.
O, så fin en klang,
sølverklokkesang
inderst inde i dit hjerte ringer.

Helge Rode

1 kommentar (+add yours?)

  1. annegretekaspersen
    Dec 04, 2012 @ 20:16:37

    Sånne dager er gode, jeg har funnet ut at tirsdagen ofte er en sånn dag.

    Svar

Legg igjen en kommentar

