Fjerde desember. Om førjulshygge, hjemmelagede juletrær, brune kofferter og glemte frisørtimer.

museum22

.

I dag har de eldste ungene vært i Tuomainengården og laget julepynt.

Og juletre til å henge julepynten på!

På våre hjemtrakter er det smått med trær av den sorten som egner seg som juletre. Men finnmarkingene har aldri vært rådløse og einer har vi.

Så i gamle dager, før det ble aktuelt å frakte inn furu fra Pasvik eller edelgran fra gud-vet-hvor, lagde folk sine egne juletrær av eienerkvister på en trestokk med hull i. Denne tradisjonen holdes i hevd på museet.

Juleverkstedet på museet er en av disse deilige arbeidsdagene som man kommer hjem fra med overskudd og lave skuldre. Det er drøyt tre kilometer å gå hver vei. Det var skumt da vi dro og mørkt da vi kom tilbake. Men ungene var blide og snøen dalte lett. Det var lys og stjerner i vinduene, en julenisse som tittet ned på oss fra loftet over en garasje og vi hadde kakao og brødskiver i sekken.

I Tuomainengården brant det godt i peisen i det koselige baksterommet der det  lå sakser og papir klar til ungene og Prøysens julesanger tonet fra en cd-spiller som strengt tatt ikke passet helt inn i miljøet.

Som sagt: En fin arbeidsdag. Veldig fin!

.

museum33

museum 1

museum44

museum55

museum66

.

Men så var det resten av dagen…

Joda, jeg har hatt en fin ettermiddag også. Den ble bare ikke helt som planlagt. Dagene mine blir sjelden det.

Planen var å dra til byen for å kjøpe lyspærer. (Pæra er gått på det rommet der all julepynten min er og da er det ikke så lett å finne fram tingene og få pyntet.) Og så skulle jeg rett hjem og henge opp adventsstjerner og røde gardiner.

Det begynte bra med at jeg fikk skyss med en kollega. Jeg gikk inn på Coop og satte kursen mot lyspærehylla. Men så oppdaget jeg at klokka var fem på fire. Jeg hadde sett meg ut en koffert på Det Hvite Hus som er ideell til å ha julegaver og julepapir og sånt i nå før jul og all julepynten i etter jul. Og Det Hvite Hus stenger fire. Kofferten er en stor, brun førkrigsmodell med lokk som åpnes på langs og tre rom. Per spurte om han skulle kjøre den hjem for meg, men jeg skulle jo bare på Coop og kjøpe lyspærer og så ta taxi hjem, og kofferter er laget for å bæres. Folk litt på meg, men en hyggelig bekjent kommenterte at det var en fin koffert. (Jeg tror hun mente det.) Jeg kjøpte lyspærer og klementiner og var klar til å gå. Men så kom jeg på at speiderne skal bake pepperkaker i morgen og gikk for å finne pepperkakedeig. Jeg lette og lette  og måtte til slutt spørre. «Jada, det har vi«, svarte en hyggelig ansatt.»Det ligger i frysedisken. Eller på lageret. Bare vent litt.» Han holdt nemlig på å stable pinnekjøtt i store mengder opp i kjøledisken. Han satt en ung kollega på saken. «Frysa??» sa den unge mannen og uttrykte dermed det jeg tenkte. Pepperkakedeigen pleier ikke å ligge i frysedisken. En tredje ansatt (i sivil) ble konsultert. De hadde ikke pepperkakedeig. Så jeg dro med meg lyspærer og koffert over til Rema der jeg etter mye leting og litt hjelp omsider fant deig i vakre bokser. De litt på meg på Rema også. Den brune kofferten fikk så vidt plass i handlevogna når den sto på høykant.

Taxiholdeplassen er rett utenfor Rema og halv fem var jeg klar til dra hjem. Men da var alle taxiene kjørt til flyplassen. Jeg ville ikke stå ute og fryse, så jeg bar med meg kofferten opp i andre etasje på kjøpesenteret der vi har Poulsson og Cubus og en sportsforretning…

Problemet når man går rundt med en såpass uvanlig handleveske, er at man får behov for å stoppe alle man møter for å forklare at man ikke i ferd med å emigrere til Amerika. Men folk har det travelt sånn i begynnelsen av desember og er neppe interessert i å høre mine planer for bruken av en gammel, brun koffert.

Ti på fem kom det endelig en bil og sjåføren plasserte kofferten baki. Til den hyggelige taxisjåføren kunne jeg forklare koffertkjøpet og vi rakk å snakke om litt av hvert annet også før telefonen ringte. «Hei, det er Tone» sa en blid stemme.

????

Jeg kjenner flere som heter Tone, men akkurat der og da ringte det ingen bjeller.

«Hei?» svarte jeg forsiktig og satset på at jeg ville få en forklaring hvis hun fortsatte å snakke. Det fikk jeg. «Skulle ikke du klippe deg?».

Jeg hadde frisørtime kvart på fem. Klokka var blitt fem på, men min kjære frisør er både overbærende og flink til å klippe. «Du får snu» sa jeg til sjåføren. Og det gjorde han. Frisøren min har nemlig salong i samme bygg som Rema. Jeg måtte åpne skyvedøra inn til salongen godt for å få med meg kofferten inn. Frisørene på meg. «Jeg tenkte at jeg like gjerne kunne flytte inn» sa jeg.

Da jeg var ferdig klippet og farget, gikk jeg ut på taxiholdeplassen igjen. Da var alle taxiene kjørt til flyplassen. Til det neste flyet.

Så jeg gikk tilbake til Coop med kofferten min for å titte litt på julegaver i sportsavdelingen. Den unge jenta bak disken gløttet på kofferten som jeg plasserte ved utganger. Og på meg. For at hun ikke skulle tro at jeg var helt skrullete, stilte jeg intelligente spørsmål om fleecetøy til barn og kjøpte en genser til Ole Jakob. «Trenger du en pose?» spurte hun og gløttet på kofferten igjen.

Da taxien endelig kom, var det den samme sjåføren. «Er du helt sikker på at du skal hjem nå?» spurte han etter å ha lastet den brune kofferten i bagasjerommet igjen. «Jada» , sa jeg. «Eller det vil si, jeg tror det». Telefonen hadde nemlig begynt å kime igjen. Men denne gangen var det bare min datter som skulle sjekke om jeg hadde fått tak i pepperkakerøre. Og det hadde jeg jo.

Kvart over syv kom jeg hjem.

Med koffert og lyspærer og klementiner og nyklippet hår.

Nå har kofferten fått plass i stua og er fylt med julegaver som skal pakkes inn. Og klementinene er spist. Men lyspærene ligger fremdeles i handleposen.

Det blir ikke jul i Annehuset akkurat i kveld.

Det har vært en lang dag og julepynt og adventsstjerner ligger trygt der de ligger til i morgen

Legg igjen en kommentar

