Sjette desember. Det var den adventsstjerna som jeg ikke skulle fortelle mer om før den var kommet på plass… Og om klesskap, gipshoder og gamle fotoalbum.

advent6end

,

Jeg har hatt en av disse dagene da det meste fungerer og man får ting unna.

Det er en god start på dagen å kunne gå og vekke en myk og varm liten skatt med sovesveis som må stå med hodet i puta og rumpa i været en liten stund før han orker å stå opp.

Og så har jeg hatt en travel, men effektiv arbeidsdag og en hyggelig juleshoppingrunde med den unge familen. Hos Per på Det Hvite Hus var alt på halv pris i dag fordi de feirer at det er tyve år siden butikken åpnet. De unge kjøpte kaffekverner og garderobeskap.

Et sånt stort et som får Ole Jakob til å ville prøve å gå lengre og lengre inn i det. Helt bakerst. For å se om det ligger et evetyrland der. Et land med fauner, hekser og snakkende dyr. Et land der det alltid er vinter, men aldri jul…

Jeg begrenset meg til et lite guttehode i gips og noen gamle julehefter.

Så skulle de unge kjøpe en ny adventsstjerne og jeg tenkte at hvis jeg også kjøpte noe fjas, så var det det som skulle til for å motivere meg til å stryke gardiner og endelig få opp den nydelige adventsstjerna mi. Det virket! Jeg fikk skrudd i lyspære i taklampa og fant fram alle de ulike kassere og eskene med julepynt. De eskene som pynten ikke skal tilbake i fordi den skal i den brune kofferten. Da kommer nemlig alt til å være på en plass. Det er det ikke nå. Den fine stjerna mi lå pent i esken sammen med andre ting jeg pleier å pynte til advent med, men det gjorde ikke kontaktdippedutten som skal plugges i veggen. Og en adventsstjerne uten lys, er det ikke noe moro med.

Jeg rakk å dra noe av pynten ut på stua før jeg skulle til min ludovenninne. «Godt påbegynt er halvt fullendt» sa min mor bestandig. Derfor er det viktig å ha begynt.

Å ha funnet fram tingene er en helt fin begynnelse.

,

Men i kveld skal jeg gjøre noe helt annet.

På rommet der julepynten var, lå også bunken med album fra da ungene var små…

.

minne6b  minne8b  minne4b  minne5b  minne7b  minne3b

.

Legg igjen en kommentar

