Syvende desember. Om vakkert vintervær, dobbeltvinduer, strømdippedutthandel og en julesang som får tærne til å krølle seg.

advent7a.

I dag har alt i den lille byen min vært kledd  i lodden, glitrende bomull.

Det har vært et sånt vær som man blir tungpustet i og som hindrer flyene i å lande.

Men som minner om drøm og eventyr.

Og vekker lysten til å julehandle litt.

Da jeg var barn, hadde man dobbeltvinduer. Innervinduene sto i kjelleren i sommerhalvåret, men så, en stund før jul, ble de hentet opp, vasket, pusset og satt på plass.

Da ble det lunere i huset, men det var akkurat som om stua ble litt mindre. For å skjerme litt ekstra for trekken, pleide min mor å legge bomull i vinduskarmene mellom ytter- og innervinduene. Og så fikk vi ungene drysse på hvitt glitter. Da gjorde det ikke så mye om stua virket mindre, for det var så vakkert!

Akkurat sånn har snøen sett ut i dag. Og trærne. Og hustakene. Og Trines spark som står utenfor trappa mi.

Glitteret vises bare ikke på bildene fordi det var mørkt da jeg tok dem.

,

Trines spark lite

Tilbake til julehandelen:

Egentlig dro jeg til byen for å kjøpe den omtalte dippedutten som skulle få lys i stjerna mi. (En dippedutt som vissnok heter en transformator.) Det gikk selvfølgelig ikke så bra. Jeg kom hjem med en dippedutt, men den viste seg å være av feil type. Med denne framdriften kan det hende det blir lys i stjerna lille julaften.

Men jeg fikk handlet noen andre ting.

Fine, hemmelige ting…

Og jeg gir meg ikke!

I morgen skal jeg bytur med guttene. Da prøver vi igjen.

.

I dag unner vi oss litt musikk og poesi i kalendergave:

Denne  vidunderlige framføringen av den fineste julesangen jeg vet om, får meg til å grine en skvett. Den er til dere søringer også.

Og så et av de fineste diktene jeg vet om:

Den draumen

Det er den draumen me ber på
at noko vidunderlig skal skje,
at det må skje –
at tidi skal opna seg,
at hjarta skal opna seg,
at dører skal opna seg,
at kjeldor skal springa –
at draumen skal opna seg,
at me ei morgonstund
skal glida inn
på ein våg me ikkje har visst um.

Olav H. Hauge

Legg igjen en kommentar

