Åttende desember. Bestemordag.

a8 lite

,

Neida, det kommer ikke noe bilde av stjerna mi i dag heller. Guttene og jeg kjempet oss til byen i bitende vind. Vogna måtte innimellom tjene som snøplog hvis vi ikke skulle gå midt i veien og Ole Jakob frøs sånn på fingrene at at nesten måtte gråte enda han hadde tykke votter på. På lampebutikken fikk jeg byttet duppeditten som altså heter transformator. Den unge jenta bak disken forsikret meg om at skulle det bli lys i stjerna.

Det ble det.

Et lys så sterkt at det kunne ha fungert som fyrlykt for hurtigruta og ville ha ledet de tre vise menn på ville veier.

Noen sekunder lyste det. Så ble det mørkt igjen.

Da hang jeg opp en liten lykt til telys i stedet. Inntil videre. Jeg har fremdeles ikke gitt helt opp.

,

Heldigvis har dagen inneholdt mer enn nok et mislykket forsøk på å få lys i adventsstjerna.

Guttene og jeg har kost oss på kafé og på lekebutikken og vi har handlet julegaver.

Vel hjemme i Annehuset har bestemor erfart at det ikke er så veldig lett å pynte til jul med en ettåring i huset. Alvin har helt egne ideer om hva som ser ryddig og pent ut. Treogethalvtåringer derimot, er til stor hjelp! Ole Jakob har underholdt lillebror, hentet røde gardniner sånn at bestemor skulle slippe  å gå opp og ned fra krakken, og hoppet på gulvteppene ute i den reine, kalde snøen. Det var alltid min jobb da jeg var lita. Det er en morsom jobb og en jobb som små gutter klarer mye bedre enn gamle bestemødre.

Og så har vi slappet av med hjemmelaget skinkepizza med mozarella og tomat og fruktsalat med bringebær og vaniljekesam. Og litt Handy Manny på tv og mye Knerten fra bok.

Nå sover de begge to.

Og jeg er ganske sliten.

Allikevel er det sånn at man nesten savner dem når de har sovnet.

,

I dag må vi ha dette diktet. Det får være dagens kalendergave til alle bestemødre.

,

Super Samson Simpson

I am Super Samson Simpson,
I’m superlatively strong,
I like to carry elephants,
I do it all day long,
I pick up half a dozen
and hoist them in the air,
it’s really somewhat simple,
for I have strength to spare.

My muscles are enormous,
they bulge from top to toe,
and when I carry elephants,
they ripple to and fro,
but I am not the strongest
in the Simpson family,
for when I carry elephants,
my grandma carries me.

Jack Prelutsky
,

alvin

ole jakob

kafe

tv

jul

Legg igjen en kommentar

