Tolvte desember. Om adventsstjerner, strømdippedutter, speidere og god mat.

advent 12 n

My idea of Christmas, whether old-fashioned or modern, is very simple: loving others. Come to think of it, why do we have to wait for Christmas to do that?” Bob Hope

.

Jeg har lovet dere et bilde av adventsstjerna mi.

Dette er ikke et bilde av adventsstjerna mi.

Stjerna mi har perler og små lyspærer og er svært vakker.

Den ligger i en søppelsekk nå.

Kanskje jeg tar et bilde av den der i sekken når jeg bærer den ut i morgen.

Men bare så det er sagt: Ingen kan beskylde meg for ikke å prøve å unngå å bruke og kaste.

I dag kom jeg forhåpningsfull hjem med transformator nummer tre.

Den første jeg hadde med hjem fikk ikke stjerna til å lyse i det hele tatt. Den andre fikk stjerna til å flombelyse stua. Denne tredje så lovende ut. Det ble lys og ikke for skarpt lys, så jeg hang den opp med Ole Jakob som ivrig tilskuer. Det så nydelig ut og jeg hentet mobilen for å ta det etterlengtede bildet. Men mobilen var tom for strøm og jeg måtte lade den opp. Jeg så på stjerna igjen og syntes at lyset var blitt litt skittengult, men overbeviste meg selv om at det måtte være et synsbedrag. Ole Jakob ville ha knekkebrød med makrell selv om han hadde vært kokkekampdommer tidligere på kvelden og smakt seg gjennom syv retter. Det skal jeg fortelle om etterpå. Tilbake til stjerna. Da jeg kom inn igjen fra kjøkkenet var lyset ikke gult lenger, men mere brunt. Mens Ole Jakob knasket knekkebrød og øvde på en egen versjon av Luciasangen (jada, han klarte å kombinere de to aktivitetene), sluknet stjerna helt.

Da var det nok.

I morgen kjøper jeg en ny stjerne.

Det var nok det jeg skulle ha  gjort med en gang.

.

Hvorfor Ole Jakob og jeg har vært kokkekampdommere i dag?

Fordi speiderne pleier å ha kokkekamp en gang i løpet av høsten. I kvelds var tolv unger i alderen ni til tolv, fordelt på tre lag, i sving på menighetshusets kjøkken. Oppgaven var å lage tre retter. Ole Jakob, en roveraspirant og jeg var dommere. Ungene planla, fordelte oppgaver, dekket bord, tente lys og fikk lekre retter på bordet. De var imponerende velorganiserte og flinke.Ole Jakob tømte først en skål med epler og youghurt naturell servert av kokkelaget kanikkekoke (det smakte nydelig og kan anbefales som dessert eller som en variant av tzatziki), så smakte han grundig på kyllingkjøttboller, pølsebiter, små tomater og økologisk pasta og delte ut syv poeng til det meste bortsett fra en av pølserettene som fikk ti pluss. Da vi kom til det åttende retten som var en tacovariant som speiderne hadde gitt navnet «mor, kjære mor», var han mett og slapp meg til.

Oppvasken tok tre kvarter. Jo flere kokker dess mere søl. Tolv kokker søler ganske mye og halv åtte sto foreldrenes biler linet opp på utsiden. Roveraspiranten hjalp til. Speidere er helt ok.

.

Nå har jeg tent et telys i vinduet.

Gutten fikk et kapittel om Knerten og sovnet momentant.

I morgen skal vi feire Lucia i hver vår barnehage med lys og lussekatter og etterpå skal vi ta med lillebror til byen og kjøpe ny adventsstjerne. En som virker.

Og når jeg kommer hjem i morgen kveld, finner jeg sikkert den originale transformatoren  som jeg altså forla da jeg pakket bort julepynten i fjor.

Det er ikke så farlig.

Advent er helt ok.

Med eller uten stjerne.

Legg igjen en kommentar

