Sekstende desember. Om julesang i kirka og Hobbiter på kino.

advent 16n

Så tenner vi tre lys i kveld, for lengsel, håp og glede.
De står og skinner for seg selv og oss som er til stede.
Så tenner vi tre lys i kveld for lengsel, håp og glede.

Det er blitt natt og strengt tatt er det ikke 16. desember lenger.

Men i kveld har jeg bruk for den ekstra timen min. Den jeg lager meg mellom kveld og natt når jeg har behov for det og fyller med musikk og poesi og blå tanker.

Det har vært en dag med mange inntrykk. Jeg vet ikke om jeg vil anbefale til andre å gå på syng jula inn i kirka og Hobbiten på kino på samme dag. Men det er det jeg har gjort i dag.

Og da blir det litt å bearbeide.

Å stå med et trøtt lite barnebarn som har oppført seg nesten helt eksemplarisk i en og en halv time på armen og synge Deilig er Jorden i kirka mi sammen med en stor prosent av byes innbyggere er en sterk opplevelse.

Det er mer enn nok for en hel dag.

For en hel advent.

For et helt liv kanskje.

.

Men så var det altså i kveld det passet best å se Hobbiten. Og dessuten hadde jeg venner å se den sammen med. Å gå på kino alene er helt ok. Fordi man jo aldri er alene. Det er derfor film er best på kino. Men å sitte midt i blant med folk man er glad i og som man vet nyter opplevelsen like mye som en selv, gjør det enda finere.

Jeg vet ikke hva kritikerne murrer over. Dette er eventyr akkurat sånn som det skal være med varme og humor og skrekk og gru og alt for mange orker. Og en drage vi egentlig aldri fikk se, men som er i ferd med å våkne. De viktigste scenene fra boka er der akkurat sånn som de skal slik jeg husker det. Det er lenge siden jeg leste Hobbiten nå. De andre tre bøkene har jeg lest mange ganger både på engelsk og norsk helt siden jeg var ung. Hvis klokka ikke hadde dratt seg mot ett, skulle jeg ha funnet den fram.

I natt kan vi unne oss denne hyllesten til The Lady of Lórien, fra lenge før filmene var påtenkt.

Legg igjen en kommentar

