Syttende desember. Heldige meg! Om ikeavettregler og krumkaker. Og om hva jula kanskje egentlig handler om.

ikea nn-.

Ikeavettregel nr 1: Skru aldri alene.

Det er ikke så fryktelig vanskelig å montere IKEA- møbler. Men det er best å være to. Og bruksanvisningen var klar på det punktet. Ikke slik, men slik.

Da er det godt å ha en Trine som sier: Æ kommer og hjelper deg. Det er ikke noe problem.

Det har vært en fin dag på så mange måter. Midt i arbeidsdagen fikk jeg telefon fra en gammel  (unnskyld Oddrun, jeg mente ikke gammel, du er yngre enn de fleste) kollega som sa: Krumkakene dine er ferdige. Oddrun har bakt krumkaker til meg så sant hun har vært hjemme og i stand til det siden vi jobbet sammen. Nå er det mange år siden hun gikk av med pensjon. Men hun glemmer ikke at jeg synes hennes krumkaker er verdens beste. De er florlette og sprø og smelter på tunga. Jeg har prøvesmakt, men tror jeg må sette dem litt unna vei hvis det skal bli noen igjen til jul.

Og så har jeg fått hjelp til å få juleposten av gårde i rett tid.

Og løst dagens og gårsdagens dorullnissejulefilmoppgave.

Nå nyter jeg kvelden min og musikken min mens Jamie står med armene opp til albuene i kalkunstuffing og koker tykk kakao og steker vafler over bål. Jeg innrømmer glatt at jeg er litt svak for den gutten.

.

Og til slutt: Hvis det skulle være noen der ute  som ikke helt har fått med seg hva jula handler om og bruker mere penger enn de har på alt for mange ting og alt for mye mat og flere krefter og mere overskudd enn de har på å leve opp til sine egne forventninger om syv sorter og rundvasket kjøkken: Se denne.

Legg igjen en kommentar

