Tjueandre desember. Nest siste innspurt. Med Ole Jakob på bytur.

advent22oj

,

I dag har Ole Jakob og jeg gjort de siste innkjøpene av mat og gaver til jul.

Og vært på kaffefé.

To ganger.

Det høres kanskje litt slitsomt ut å være på julehandel med en treåring.

Det var det ikke.

I byen møtte vi gode venner og hjemvendte ungdommer. Noe av det aller hyggeligste er å møte de gamle speiderne mine som er ute og studerer eller i militæret og som tar en liten omvei for å hilse på meg. Ole Jakob har lekt med en god venninne og blitt kjent med en ny. De kjørte leketoget på Brio-butikken og var skjønt enige om å ta toget til Alta. Det er en idé jeg støtter helt. Etterpå red Ole Jakob helt alene til Afrika på den store hesten på skobutikken.

Sånt må man nemlig ha tid til.

Ole Jakob ønsket God Jul til alle vi møtte og skinte om kapp med julelysene.

Men da vi om hjem var vi slitne begge. Bestemor sovnet i sofaen og Ole Jakob så barne-TV liggende på tvers over den lille lenestolen og den lille trestolen sin. Det så ikke bekvemt ut.

Nå har han sunget en sang for meg som heter «I overimorgen er det store julaften». Og så har vi sett Ole Brumms julespesial.

I morgen kommer mamma og pappa og lillebror på julekaffe. Og når det blir stille i huset skal jeg pynte treet, bake litt , lage marsipan (hvis jeg finner mandelkverna, jeg pleier ikke å finne mandelkverna) og finne fram nisser og engler og denslags.

Nå er det på tide å finne fram de store julesangene.

Sånne som denne.

Og la høytiden fylle hjertet.

Det er ikke så vanskelig når man har en liten skatt på besøk som gleder seg så masse. Og som har forstått ganske mye. Vi skulle dele en varm baguette på kafé og den ble servert med en Twist. Ole Jakob så på sjokoladen, fiklet litt med den tenkte seg om litt og sa: «Det hadde vært fint hvis du og æ kunne dele på den her for da får vi litt begge to. Du kan låne kniven min.»

Og så delte vi sjokoladen og aldri har en seig og søt karamellsjokolade smakt så godt.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Grete Grubbmo Freland
    Dec 22, 2012 @ 20:07:24

    Det er koselig å lese om juleforberedelser der nord. Jeg har hatt besøk av Ane i dag, da ble det bollebakst. Så vi har boller til jul. Ønsker deg og dine en riktig god jul. Klem 🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

