Tredje juledag.

juletrefest 12

,

I dag har speidergruppa arrangert juletrefest. Store deler av dagen har gått med til å pakke nisseposer og gevinster og finne fram nisseklær og rekvisitter til fortellingen fra juleevangeliet.

Juletrefest er en fin tradisjon. Det å kunne hygge seg sammen på tvers av generasjoner i et enkelt arrangement der alle bidrar er sånt som jeg liker. Jeg har gode minner fra juletrefest da jeg var barn selv om jeg var en av disse stille, forsiktige ungene som satt pent ved siden av mine foreldre og så med undring og forskrekkelse på de andre ungene som raste rundt juletreet.

Ole Jakob ligner ikke meg på det området!

Bestemors gutter var så fine i svarte bukser og rødrutete skjorter. Ole Jakob møtte sin lille venninne, sprang i full fart rundt juletreet, ramla, gråt litt, kjøpte lodd og ble ikke redd for nissen som var gammel og krokete og – til et av barnas forundring- ikke hadde skjegg!

Etter festen spilte han piano, gjorde yoga under kjøkkenbenken, gjemte seg bak mammas jakke og krabbet opp i kjøkkentralla sammen med lillebror mens bestemor og mamma og pappa ryddet.

Begge guttene sovnet i bilen på vei hjem.

Jeg holdt på å sovne jeg også.

Men nå har jeg kokt kaffe og funnet fram musikken min.

Og et godt dikt.

Et barnedikt fra en av mine favoritter:


Hug o´war
I will not play at tug o’ war.
I’d rather play at hug o’ war,
Where everyone hugs
Instead of tugs,
Where everyone giggles
And rolls on the rug,
Where everyone kisses,
And everyone grins,
And everyone cuddles,
And everyone wins.

Shel Silverstein

trallen

Legg igjen en kommentar

