Fjerde juledag. Siste feriedag. Om kalkunmiddager og musikk.

musikk 2

I dag er den siste egentlige feriedagen i jula selv om det kommer en helg og en fridag i neste uke. På mandag må jeg på jobb og gjøre det mange barnehagestyrere gjør mellom jul og nyttår: Planlegge en god planleggingsdag 2. januar.

Den unge familien kommer på kalkunmiddag seinere i dag og den digre fuglen godgjør seg i ovnen. Tranebærsausen er ferdig, brunsausen full av gode ingredienser har begynt å putre i sin kasserolle og potet, søtpotet og jordskokk ligger på benken klar til å bli puttet i ovnen med kalkunen den siste timen.

Når man lager kalkunmiddag må man ha god til og kunne gå litt til og fra. Da det bodde en familie i Annehuset var kalkunen julaftensmiddag. Nå har nye tradisjoner overtatt. Det er helt ok.

.

Mens de deilige duftene smyger seg fra kjøkkenet og inn på stua her jeg sitter, har jeg viet formiddagen til musikk og bøker.

.

Og det var det med musikk jeg skulle skrive noe om i dag. Det var i hvertfall det jeg hadde tenkt. Det er bare det at de fine og poetiske ordene jeg trodde jeg hadde i hodet ikke fungerer like godt omsatt til små, svarte tegn på hvit (eller blek aprikosfarget) bakgrunn. Så jeg overlater til dikterne, filosofene og forskerne å skrive stort og klokt om musikk.

For meg er det egentlig enkelt: Musikk en dimensjon i livet som jeg ikke kan klare meg uten. Hold sinnet ditt mjukt, skrev Hans Børli. Musikk holder sinnet mitt mjukt.

Jeg har skrevet det før, men jeg klarer aldri helt å slippe tanken på om de som har og gir videre den gaven musikk er, virkelig helt skjønner hvor viktige de er for sånne folk som meg som kan sitte en hel formiddag og la en enkel stemme fylle stua mi og hjertet mitt og sjela mi.

Noen ganger vil jeg lytte til de store klassikerne, med kor og orkester. Noen gang finner jeg fram musikken min fra 70- tallet og noen ganger finner jeg noe helt nytt som treffer meg så det nesten gjør fysisk vondt.

Noen ganger holder det i massevis at den unge gitaristen finner fram den gamle gitaren min mellom Geni-omgangene.

.

Å spille spill med gode venner er forresten også med på å holde sinnet mitt mjukt.

Men det er en annen sak som jeg kan skrive om en annen gang.

.

,

Legg igjen en kommentar

