Ikke greit!

oj nyttår n

.

Ole Jakob har overnattet hos meg og vært med meg en tur på jobb. Han takket meg fordi jeg var så flink til å hjelpe han med å kle på seg. Og da vi skulle gå fra barnhagen og bestemor stresset litt rundt med låsing og slukking, sa han: «Ja, og så må vi finne en løsning på hvordan vi skal få beina mine til å stå i ro!«.

Da vi skulle hjem fra byen, oppdaget han til sin sorg at både mamma og pappa og bestemor hadde vært i matbutikken uten han.

Da tok bestemor han i handa og tørket tårene hans og så gikk vi på Prix så han fikk handlet tørkede aprikoser og tomater og klementiner og kiwi til å kose seg med når han skal feire nyttår omgitt av familie og gode venner.

Sånn er Ole Jakobs liv.

Det humper litt av og til det også. Og han kan være både sint og sliten og lei seg og sjenert og litt redd for lammene i Skallelv og julenisser med maske.

Men mest av alt er han trygg. Fundamentalt trygg.

,

Det henger en fin plakat på kontordøra mi:

FNs-konvensjon-om-barnets-rettigheter-plakat_medium

,

Det er en fargerik utgave av FNs Barnekonvensjon.

Den gjelder for Ole Jakob.

Men den gjelder ikke for alle barn.

I noen land er det fattigdom, nød og kriser som gjør at barn ikke får det de har rett til.

I rike Norge er det noe helt annet.

Her er det lover og regler.

Og jeg kan ikke med min beste vilje begripe det!

I romjula har nok en familie med små barn måttet «forsvinne» fordi alternativet er tilbakesendelse til et sted de har flyktet fra og ikke kan leve. Det er sånn det skjer. Mens ungene leker i barnehagen, forbereder foreldrene en kjapp avreise. Ungene rives opp fra den skjøre tryggheten de hadde og må begynne på nytt. Med ny utrygghet. Joda, jeg kan argumentene: Vi kan ikke slippe alle inn. Det er foreldrenes ansvar, de skyver barna foran seg. Det må være regler.

Men det er ikke ungene sin skyld og ikke ungene sitt ansvar.

.

Og så finnes det et vakkert ord som heter barmhjertighet.

.

Jeg forstår meg for lite på politikk, det innrømmer jeg gjerne. Og jeg vet ikke hvordan det bør gjøres. Jeg vet bare at denne måten ikke er riktig.

Og jeg blir sint.

Legg igjen en kommentar

