Kreativ kveld.

I kveld har jeg malt. Det er alltid fint og hyggelig. Og det er noe jeg har tenkt å gjøre mye av framover

Atelier Fri Strek fyller ti år i år!

Jeg har vært med fra starten og har hatt utrolig mye glede av denne hobbyen.

Det hele startet med at Inger Unstad holdt malekurs. Eller, rettere sagt, hun ville ikke egentlig kalle det malekurs. For hun ville ikke lære oss så mye. Hun ville hjelpe oss i gang. Den aller første øvelsen vi fikk på det første kurset jeg tok, var å tegne det vi pleide å tegne mens vi fremdeles mente at tegning var noe vi mestret godt.

Noen måtte tilbake til tidlig barndom.

I kaffepausen drakk jeg kaffe av et krus med en sau på. Det minnet meg om Den Lille PrinsenDessinemoi un mouton.» Og siden det har det vært en sau (eller flere) på svært mange av bildene mine.

Inger lærte oss selvfølgelig en hel masse uansett, men det viktigste lærdommen var at det går an å «male over og snu på hau». Og at det ikke er noe riktig eller galt når man maler som hobby.

Da kursene var over (jeg fikk med meg to), var det noen av oss som langt fra følte oss ferdige med å male. Og som visste at vi kom til å savne gleden ved fellesskapet vi hadde. Så vi dro på leting etter et lokale vi kunne bruke. Og vi var så utolig heldige å få leie et sentrumsnært lokale med utsikt til Varangerfjorden og Øya til en høyst overkommelig sum. Vi var ni damer da vi startet opp. Det er vi nå også, selv om det ikke er de samme ni. Noen har vært med fra begynnelsen, noen i mange år og noen har sluttet på grunn av flytting eller andre ting. Men så har andre kommet til. Akkurat nå er den yngste midt i tyveårene og den eldste over sytti.

Vi  møtes som oftest på tirsdager og noen ganger har vi malehelger med innebygd hyggekveld med god vin og god mat. Men alle har jo sin egen nøkkel og vi kan bruke atelieret akkurat så mye vi vil. Det er ingen forpliktelser og det er lov å ta pause. To ganger i året rydder vi bort staffeliene og lager utstilling. Det kommer folk og vi selger bilder så det griner! Men det å ha bilder for salg er også helt frivillig.

Av og til har vi kurs også. Jeg har i den anledning gjort noen tapre men svært lite vellykkede forsøk på stilleben, men på et kurs med Igor Filippov lærte jeg også noe svært nyttig bruk av farger.

.

Nå har vi altså jubileum og vi har mange spennende idéer til hvordan vi skal markere det.

Min ambisjon er å male en gang i uka og ha minst fem bilder klare til sommerutstillinga.

Jeg er i gang!

Utsnittene viser  noen av de første penselstrøkene på det som skal bli to nye bilder. Så langt er de fri for sauer, men vi får se, vi får se…

.

hus

bilde

Legg igjen en kommentar

