Søndagskveld. Om speidere, gulrotsuppe og musikk. Og om å være beredt.

goethevinter n

,

Helga er over.

Den lille gutten min sover hjemme i sin egen seng i kveld. Eller rettere sagt, det gjør han visst ikke. 

Det blir alltid litt tomt i Annehuset når han drar hjem til den brune huset sitt. Men lillebror er nok fornøyd som har fått en trygg storebror å sove sammen med.

Søndagskvelder er rare. Man skal førdøye helga og forberede seg på en ny, travel several days attack me at once-arbeidsuke.

Det er derfor jeg -stikk i strid med alle gode råd- aldri legger meg tidlig på søndager.

På søndagskvelder trenger jeg ro.

Og musikk. Sånn musikk som får tærne til å krølle seg.

Og poesi.

Og tid til refleksjon.

Sånn at jeg, om jeg kanskje ikke klarer å være forberedt, i hvertfall kan være beredt for dagene som kommer.

,

I kveld har vi hatt speidergudstjeneste.

Som vanlig haltet det litt her og der. Det hjelper ikke hvor godt forberedt vi er (eller kanskje ikke er).

Men det spiller ingen som helst rolle. For meg er det å feire gudstjeneste sammen med disse ungdommene noe som gir mening og glede. At de kan spille, bidrar til opplevelsen. Og når den unge gitaristen i tillegg stiller med verdens beste gulrotsuppe til kveldsmaten …

Og dessuten var vi beredt.

Kveldens gudstjeneste var også en solidaritetsgudstjeneste der pengene vi fikk inn på ofring og kveldsmat går til KFUK-KFUM speidernes Globalaksjon. Dette diktet er sakset fra Globalaksjonsheftet og ble lest opp av en av speiderne under gudstjenesten.

Å være beredt
Å være beredt
det er ikke å være forberedt
på alt,
å ha forutsett alt.
Det er umulig,
ingen kan det.

.
Å være beredt
Det er å ta i mot livet
hele livet
slik som det kommer til oss
med alt det vakre og alt det
tunge.

.
Å være beredt
det er å være klar til å gjøre
det som
øyeblikket krevet.

,
Det er ikke dine ord som
sier at du er beredt.
Det er ikke dine handlinger.
Det er det ansiktet du vender
mot verden.
Ditt blikk.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. villhjerte
    Jan 14, 2013 @ 00:06:04

    Håper kvelden har gitt tid til refleksjon, og jeg liker bildet ditt med musikk som får tærne til å krølle seg. Takk for et fint dikt å ta med meg inn i natten, når jeg nå innser at om jeg skal være beredt dagene som kommer må jeg nok få meg litt søvn. Riktig god natt!

    Svar

  2. annegretekaspersen
    Jan 14, 2013 @ 15:35:14

    Veldig fint dikt!

    Svar

Legg igjen en kommentar

