Ja, ja…

dumt_edited-1

.

Jeg har et sånt syn som noen av oss får når vi runder femti eller noe sånt. Jeg ser ingen ting på nært hold med briller og ingen ting på avstand uten.

Det er da andre folk anskaffer seg progressive briller.

Men jeg har en godt fastgrodd angst for å bli svimmel. Da jeg var barn, kunne jeg ikke huske eller snurre på disse små sparkekarusellene som fantes på lekeplasser her og der. Og ikke være med på de lekene der man skulle slenge hverandre rundt for lage statuer eller sjekke hvem som landet i den rareste stillingen.

Jeg sto stille og pent og så på. For de få, små forsøkene jeg gjorde førte til at jeg ble svimmel og kvalm og elendig.

Da jeg var tyve, ble jeg hardt angrepet av virus på balansenerven. Hele rommet veltet over meg bare jeg prøvde å løfte hodet en centimeter fra puta. Jeg måtte så opp i små etapper i lang tid etterpå og det tok over et før jeg ikke lenger måtte anstrenge meg for å gå rett gjennom en døråpning. Det var ikke morsomt.

Etter det har jeg unngått alt som kan tenkes å gjøre meg svimmel.

Som å se Hobbiten i 3d.

Ellet kjøpe meg progressive briller.

Og nå nærmer vi oss poenget:

Alternativet til progressive briller, er brillesnor. Da kan man bare hekte brillene av nesa og la dem henge rundt halsen når man vil se nærmere på en vare på butikken eller se ansiktene til dem man spiser middag med.

Det fungerer stort sett veldig bra.

Det er bare det at akkurat når man spiser middag, så har brillene en tendens til å havne i maten (eller omvendt).

I dag hadde min snille svigersønn invirert på saltfisk med hjemmelaget potetmos, stekt bacon og løk. Og i et forsøk på å gå foran med et godt eksempel hva bordskikk angår foran guttene, slengte jeg brillene over på ryggen.

Og så glemte jeg helt av dem.

Helt til jeg ble med guttene opp for å se barne-tv mens pappaen kjørte mammaen på jobb. Der sto den gode skinnlenestolen og fristet med ryggen bakoverlent og fotstøtten slått ut.

Jeg tok minstemann på fanget og satte meg godt til rette.

Ja, ja.

Sånn kan det gå.

Legg igjen en kommentar

