Noen sover inne, noen sover ute… Og om lappetepper og minner.

lappeteppe lite

.

Noen sover inne og noen sover ute
høna på en pinne og gutten på ei pute
fattigmann på låve, og kongen i et slott,
nå må alle sove, og sove riktig godt.

I natt sover Ole Jakob og mammaen hans ute i hagen i telt, for det hadde Ole Jakob så lyst til!

Men tidligere på ettermiddagen slappet han av under det gamle lappeteppet sammen med bestemor mens mamma og pappa var på filmklubb. Det vil si: Med jevne mellomrom tok han en liten pause fra avslapningen for å lese for lillebror, turne litt, gå på do eller titte ut gjennom vinduet for å se om det var mamma og pappa sin bil han hadde hørt.

Når man har fått lovnad om å sove i telt midt på vinteren, blir man litt spent! Og han var redd for å sovne fra det. Han tilbød meg også plass i teltet. Men jeg foretrekker å sove inne på denne tiden av året.

,

Jeg skulle fortelle om lappeteppet. Det er et ekte restegarnslappeteppe som min mor og jeg heklet i fellesskap et av de siste årene jeg bodde hjemme. Opprinnelig hadde det en hvit, heklet blondekant i overangene mellom lappene og det stripete stykket. Det var slik det så ut på oppskriften som min mor og jeg fant-og falt for- i et ukeblad. Teppet lå lenge i en stol hjemme på Grua. Så har det flyttet rundt med meg i mange år og nå har det altså fått et nytt hjem i en blå IKEA-sofa idet brune huset hos Ole Jakob og Alvin. Nå uten blonde. Min datter så ikke den blonden helt med samme blikk som min og jeg. Det gjør ikke noe. Det viktigste er at teppet fremdeles er i bruk etter etter femogtredve år. Det er mange gode minner knyttet til det. Min mor og jeg er svært ulike. Vi har svært ulik smak og svært ulikt syn på mange ting. Men dette teppet var noe vi virkelig hygget oss med å lage sammen. Vi brukte tid på å se på garnrestene og sette sammen farger og da vi hadde nok lapper la vi dem utover gulvet og flyttet rundt på dem for å få til et finest mulig mønster. Min mor heklet stripene og blonden. Sånt har ikke jeg tålmodighet til. Jeg heklet flest lapper. Noen ganger, spesielt når pappa ikke var hjemmme spilte vi Cat Stevens eller Simon and Garfunkel på platespilleren min mens vi heklet. Det var musikk vi kunne enes om.

Min far likte Evert Taube.

Det finnes nok mange slike tepper rundt omkring med hver sin historie.

Nå er min mor snart treognitti. Vi ses ikke så ofte fordi hun bor i den andre enden av landet og hun hører for dårlig til at vi kan snakke i telefon sammen. Jeg tror jeg skal sende henne bildet.

.

mamma2n

Legg igjen en kommentar

