Forhåpentligvis siste innlegg om elveblest. Og litt om vennskap og musikk.

without music snø_edited-1

Music washes away from the soul the dust of everyday life.

Berthold Auerbach

.

I dag har det vært mye tid til musikk. Jeg har hatt en lang sykedag på sofaen og med ødelagte briller, er ikke tv noe særlig godt alternativ selv om jeg myste meg i gjennom to episoder av M*A*S*H og en omgang med skiflyving.

Jeg klarer ikke å forstille meg hvordan livet mitt ville ha vært uten uten musikk. I dag har jeg kost meg meg med å lete opp gamle perler. Som denne som er tittelsporet på en av mine første LP-plater. (Som jeg heldigvis har tatt vare på på).

.

For de av mine lesere som har ventet i åndeløs spenning på siste oppdatering om mine helseplager: Jeg våknet i morges med en hud som sydet og boblet og brant som the fires of Mount Doom. (Ok, jeg tar litt hardt i nå. Men det føltes sånn.)

Mens jeg ventet på at klokka ikke skulle være fem, men åtte sånn at jeg kunne ringe legevakta, googlet jeg. Tilstanden kunne bli kronisk, sto det og jeg fant et forum for folk som hadde hatt elveblest i årevis. Noen var blitt uføre og hadde fått store, psykiske plager. Noen ganger er jeg veldig flink til å fore Whatifene mine.

Mens jeg ventet, spredte utslettet seg til det dekket omtrent nitti prosent av kroppen. (Sikkert godt hjulpet av den lite konstruktive googlingen min.) Det krøp inn i hendene, oppover halsen og hårfestet, inn i ansiktet… Det klødde så jeg holdt på å bli gal. Det var ingen god morgen.

Men jeg fikk time raskt og tilbragte en hel klokketime time hos vår andre unge, danske, kvinnelige lege som ikke ville slippe meg ut igjen før det gikk litt bedre. «Det var da voldsomt», sa hun. «Ja, sådan kan du jo ikke ha det.» Så jeg fikk sprøyte og tre ulike medisiner og ble sendt hjem rødflammete, men kløfri og fullstendig omtåket av allergimedisin som jeg strengt tatt ikke tåler så godt. Nå begynner huden min å ligne på menneskehud igjen og jeg klamrer meg til håpet om at den vil gjøre det i morgen tidlig også. Hvis den gjør det, kan jeg love at dette er siste gangen ordet eleveblest skal bli nevt i denne bloggen.

Det beste med å være syk, er å få sykebesøk! I dag har Trine vært her med en deilig, tykk bok til meg. Den skal jeg fortelle mer om etter hvert.

Og så er det det at man blir litt ydmyk og takknemmelig. For at det ikke er noe mer alvorlig. For at man har god økonomi og har råd til taxiturer og legeregninger og apotekinnkjøp. For at man har venner. For at man bor i en liten by der taxisjåføren som kjørte meg hjem fra helsesenteret sist spør med oppriktig empati hvordan det går. For at det finnes et tilgjengelig og velfungerende helsesystem.

Og for at noen bruker livet sitt til å lage bøker og musikk og poesi!

6 kommentarer (+add yours?)

  1. pia
    jan 26, 2013 @ 10:46:52

    Har nå lest det du har skrevet på de siste 4 innleggene og STAKKARS DEG, Anne!! Det høres jo helt forferdelig ut. Håper det går bedre nå og at du snart er frisk. God, god bedring til deg. Ring meg hvis du trenger noe 🙂
    Pia

    Svar

  2. annebloggen
    jan 26, 2013 @ 11:05:01

    Takk, Pia. Nei, det er ikke så gøy dette. Det har blusset opp igjen i dag og allergimedisinen gjør meg slapp. Men det er godt å være omgitt av snille folk 🙂

    Svar

  3. Grete
    jan 26, 2013 @ 16:40:34

    Måtte inn å sjekke hvordan det går med deg. Håper at den medisinen gjør underverker. Og at du får koselig sykebesøk. Skulle kommet men det er litt vel langt.

    Svar

  4. annebloggen
    jan 26, 2013 @ 16:42:40

    Takk for det 🙂 Dessverre ingen bedring her foreløpig :-/

    Svar

  5. H-O-J-K
    jan 27, 2013 @ 20:51:43

    Huff, høres ikke bra ut! God bedring!

    Svar

Legg igjen en kommentar

