Om kloke ord.

gruk1n

.

Jeg er ikke så veldig rik på jordisk gods, men jeg har en skattekiste full av andre typer skatter.

Barn og barnebarn og venner.

Et litt uorganisert, men ganske kreativt hode.

En viss selvinnsikt.

Evne til å begeistres.

Speiderene mine.

Optimismen min (nå som jeg har funnet den igjen).

Sånne ting…

.

Og så er de mer håndfaste tingene som Annehuset mitt og smått og stort som fyller det.

Noen av skattene mine står i bokhyllene.

Dette er en av dem:

.

gruk

,

Det er en ganske liten bok innkjøpt for tyve år siden. Den har eselører og kaffeflekker slik en mye lest bok ofte får. Både min danske mor og min ordelskende norske far foret meg med Kumbelske Gruk fra jeg var liten, men dette er av en eller annen grunn den eneste boka jeg har.

Piet Hein hadde en unik evne til å sammenfatte store tanker til enkle ord. Og det er alltid noe svært fortøstningsfullt ved at en klok mann som han har vært innom den samme problematikken som meg.

Sånt som for eksempel å komme tillbake på kontoret etter å ha å forlatt det i en viss uorden for en uke siden:

De borte ting

Når tingene på

Deres skrivebord

er blevet en smule

blandet,

og der er et

ærgerligt stykke papir

De ikke ved hvor er landet –

så lok det frem

ved at lade som om

De leder efter et andet!

.

Eller behovet for å klarne hodet litt når man har en several days attack me at once– dag:

De enkle ting

Når man trættes af travlhed med meget,

skal man hvile sitt væsen ved lidt.

Man skal lægge sig lunt i en vejkant

og tænke på tallet 1.

Man skal dvæle ved jorden og rummet

og kimingens lukkede ring

og ælske i evighed alle

de enkle urørlige ting.

3 kommentarer (+add yours?)

  1. Grete Grubbmo Freland
    Feb 01, 2013 @ 16:09:19

    Så flott at du er frisknet til. I morgen skal trøndergjengen ha treff her. Tror vi blir 10 stk. Det hadde vært flott. Det skal diskuteres jubileum i 2013.

    Svar

  2. Grete
    Feb 01, 2013 @ 22:33:42

    Ja det er det som er planen. Helga rundt 13 14 september. Du kjem da ja. Vil vel komme mer info

    Svar

Legg igjen en kommentar

