Om Pulverhekser og kunstnerisk utfoldelse.

paint n

Jeg gikk glipp av malekvelden min på tirsdag, men nå ligger det en hel, blank helg foran meg og noen timer skal tilbringes i atelieret. Jeg skal ferdigstille minst ett bilde og komme godt i gang med et nytt, stort et. Store bilder er ikke så lette å selge eller å få anbragt på mine overfylte vegger her hjemme hvis de ikke blir solgt. Men de er morsomme å male. Å male på et stort lerret er litt som å gå løs på en ny, tykk bok eller å legge ut på tur i fjellet utenfor vei og sti. Det er akkurat nok spenning i hverdagen for meg.

.

I dag har jeg vært på besøk i det brune huset. (Som altså er brunt og ikke grønt. Eller hvitt for den saks skyld? Les her hvis du er forvirret).

Ole Jakob ville at jeg skulle lese om Pulverheksa og Drømmeprinsen som ikke hadde lyst til å være drømmeprins. I pulverheksbøkene går det alltid bra til slutt. Tyven blir tilgitt og sluppet fri (i dette tilfellet var det forresten Drømmeprinsen som ved en feiltakelse havnet i fengsel), Suppegjøken får suppe sånn at han kan si Ko- Ko og ikke bare Ku-Lu og det blir som regel en fest med boller og brus for alle før Pulverheksa og Hokus og Pokus går og legger seg. Ingunn Aamodts bøker er kanskje ikke mine absolutte favoritter, men det er noe tiltalende ved gjentakelsene og optimismen i de enkle historiene. Og så inneholder de en del morsomme ordspill som fungerer både for voksne og barn.

Etter lesestund ville Ole Jakob perle. Bestemor perlet en vakker komposisjon i rosanyanser mens Ole Jakob rørte godt i perlene i den blå gryta si og øste dem opp til meg. Ole Jakob kan perle han også, det er ikke det, men noen ganger er det like morsomt å koke suppe på perlene. Han tegnet en fin Hurtigrute med masse lys på også. Det insisterte han på å gjøre på et merkelig, krøllete ark som må ha vært emballasjen til et eller annet. Etterpå brettet og limte han tegningen godt sammen og la den i press under et stolbein i påvente av at limet skulle tørke og pappa skulle komme hjem.

Det viktigste er at man får utfolde seg kreativt på sin måte. Den samme  Ingunn Aamodt har forresten skrevet en bok om det også. Klart du er Kunstner er en inspirerende liten bok for alle som har lyst til å komme i gang med å tegne eller male, men som ikke helt tror de kan.

At jeg ikke kan male har heldigvis ikke stoppet meg fra å gjøre det!

røren

.tegnen

,

Legg igjen en kommentar

