Jeg tror jeg begynner å bli gammel og surmaget. Om Grand Prix, kaniner og langt alvorligere ting. Og et godt dikt og en liten sang.

Jeg har ikke fulgt med på delfinalene i Grand Prix i det hele tatt i år. Ikke fordi det har vært et veldig bevisst valg, men mer fordi jeg ikke har kommet på det.

Men så trengte jeg en pause fra kryssordet mitt og fant ikke så mye annet spennende å se på. Så jeg bestemte meg for å gi NRK en sjanse i kveld. (At jeg ikke ga NRK og nærmere bestemt Skavland en sjanse i går, var forresten en svært bevisst valg.)

Og så er det altså at jeg tenker at jeg må ha blitt litt gammel og humørløs. Jeg har ikke noe i mot hoppende, trommespillende  kaniner, og at jeg ikke helt fikk med meg sammehengen mellom kaninene og sangen er sannsynligvis min egen skyld.

Og jeg vet at smak og behag når det gjelder musikk ikke kan diskuteres og at det kanskje er min musikksmak som er sær.

Men nå ser jeg resten av showet med lyden av mens andre toner fyller stua mi.

Hvis jeg koker meg en kanne kaffe kan det hende at hjernen klarner såpass at jeg kommer videre med kryssordet også.

Og mens kaffen trekker:

.

goethevinter n

En gammel og søt ESC-klassiker i kveld, kanskje? Denne er fra 1970 som var det året Norge boikottet hele greia. Jeg vet ikke hvorfor og jeg husker ikke om den Euoropeiske finalen ble sendt. Vinnersangen husker jeg i hvert fall veldig godt! Den pleide vi jentungene å synge på omtrentlig engelsk med hoppetau som mikrofon.

.

Og et dikt som aldeles ikke handler om melodifestivaler, men om langt viktigere ting, men som også er et barndomsminne. Vi fortsetter med Piet Hein:

.

Du skal plante et træ.

Du skal plante et træ.

Du skal gøre en gerning,

som lever, når du går i knæ,

en ting som skal vare

og være til lykke og læ.

 

Du skal åbne dit jeg.

Du skal blive et eneste trin

på en videre vej.

Du skal være et led i en lod,

som når ud over dig.

,

Du skal blomstre og dræ.

Dine frugter skal mætte

om så kun det simpleste kræ.

Du har del i en fremtid.

For den skal du plante et træ.

.

Diktet er kanskje noe å ta med seg inn i de store samfunnsdebattene.

Jeg har humret litt over dette i dag. Selv om det strengt tatt er en alvorlig sak hvis likhet for loven ikke skal være et grunnprinsipp lenger. Siv er ærlig: Hun støtter et forbud mot å sove ute, men det skal bare gjelde for utenlandske tiggere.

Det er et stort og vanskelig problem som ligger bak ønsket om slike politivedtekter. Men i mitt naive, gamle hode er det vanskelig å se hvordan et forbud mot å sove (eller synge) ute kan avhjelpe denne problematikken. I en ideell verden skulle de som har lyst til å sove i friluft ha lov til det mens de som trenger og ønsker tak over hodet skulle få hjelp til det. Jeg tror nok ganske andre og mer omfattende sosiale tiltak må settes inn hvis dette problemet skal løses. Ikke minst fordi det det i mange av de familiene det her er snakk om finnes barn som lider og lever med stor grad av utrygghet og mangel på rettssikkerhet.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Bente
    Feb 03, 2013 @ 10:34:03

    Jeg hoppet også over Grand Prix..før syntes jeg det var morsomt. Nå synes jeg ikke det.
    Piet Heins ord om å plante et tre er fine. Og kloke.
    Jeg kjenner at det isner i meg når jeg leser hva Siv Jensen sier..Det blir enda verre når jeg tenker på hvor mange som er enige med henne.
    Hm..
    Ha en fin søndag. Jeg skal koke suppe. Bare som en motvekt mot Sivs iskalde ord.

    Svar

Legg igjen en kommentar

