Februar.

several days7

,

Februar er en kort og kald måned. Men det er en måned jeg alltid har store planer for. Da er jula over og det er lenge til påske og man bør rekke speiderhytteturer og loppemarked og personalmøter og- ikke minst- å be gode venner på middag.

I tillegg tror jeg hvert år at jeg skal male mange bilder og skrive kloke ord og lese tykke bøker og løse kryssord.

Og kanskje til og med ha tid til litt stille refleksjon.

Men så blir det aldri helt sånn.

Jeg glemmer at februar er kort og ender alltid med å legge mange flere planer enn det er dager til.

Og jeg glemmer at det alltid kommer på noen ekstra ting som ikke var planlagt.

Og at det er ubehagelig kaldt og at man må huske å bestille noen til å brøyte parkeringsplassen hvis man vil ha besøk.

Og så blir det ikke så mye stille refleksjon, men mer at alle disse whatifene og burdehagjortene og kanjeghaglemtene holder leven når man skal prøve å få lagt seg om kvelden.

,

Det hjelper ikke hvordan jeg snur og vender på det; jeg foretrekker høsten!

,

Men i fjor skrev jeg faktisk et lite dikt om februar:

Februar

Mellom det myke, trygge mørket

og det skarpe, livgivende lyset

ligger februar.

Den korte måneden.

En liten, uanselig parentes

mellom vinter og vår.

.

Og jeg kan åpenbart male i februar:

.

det sku bo folk i bildan. Og litt musikk. 1

,

Og nå er det snart helg. På lørdag kommer Ole Jakob for spise pizza og drikke kakao og kanskje skal begge guttene overnatte hos bestemor.

Og om noen dager kommer Annamor og pappaen hennes.

Og Vemund.

Det blir fint.

Det blir nok en fin februar.

Hvis jeg bare puster med magen!

Legg igjen en kommentar

