Redesign? Om en fin kveld og om hva som gjør meg litt sint.

tankefull22

.

I kveld har jeg vært på kurs. Et lærerikt og konstruktivt kurs. Jeg har fått nyttig, faglig påfyll som jeg kan bruke i speiderarbeidet, jeg har vært sammen med hyggelige folk og vi har diskutert viktige ting. Det har vært en fin kveld.

Det er en fin kveld.

Det er bare det at da jeg kom hjem, slo jeg på tv-en der det var et debattprogram om asylbarna.

Og så ble jeg sint.

Jeg blir veldig sjelden sint. Jeg er en fredelig person.

Men når asylbarna debatteres på tv og politikere snakker om retur og om systemer som er designet og at man ikke må fortape seg enkeltsaker, blir jeg sint.

Asylbarna er ikke enkeltsaker.

De er enkeltmennesker.

De er barn.

De er barn i byen min.

Og så skal de returneres.

Fordi det høres mye penere ut enn at de skal kastes ut.

Hvordan i all verden skal vi klare å finne ut hva som er rett og galt i verden og i politikken hvis vi ikke fortaper oss i enkeltmenneskene? Verdens befolkning består av enkeltmennesker i fall noen trodde noe annet.

Hvis politikere mener at enkeltbarn som har vokst opp i Norge skal kastes ut, får de ha mot til å si det.

Jeg slo av tv-en.

På kurset i kveld snakket vi om de viktige tingene. Om hva vi kan bidra med for å gjøre verden litt bedre. Og vi var ganske enige om Mor Theresas ord om at hvis man ikke kan gjøre store ting, så kan man gjøre små ting med stor kjærlighet. Vi snakket om at man ikke må bli handlingslammet fordi man jo ikke kan redde verden alene. Men akkurat når det gjelder asylbarna blir jeg litt handlingslammet. Og det er sikkert derfor jeg blir sint. Jeg kan og vet for lite om hvordan systemene er designet. Men er det ikke noe som heter redesign? Kanskje man må klippe i stykker systemene litt og sy dem sammen på nye måter til noe som er finere og mere egnet?

er det kveld og man sover ikke godt når man er sint.

Jeg har funnet fram musikk som rusker litt og jeg har kokt kaffe. Jeg venter kjærkomment besøk og den syke, lille gutten er frisk som en fisk igjen.

,

Og i morgen er det en ny dag.

Jeg tror ikke jeg er noe mindre handlingslammet i morgen. Men det kan jo hende. Jeg kan i hvertfall ikke gi opp.

Legg igjen en kommentar

