Om Planeten Jorden og en stor bestemoroppgave!

reis til planeten jorden1n

.

reis tiln

.

-Que me conseillez-vous d’aller visiter? demanda-t-il.

-La planète Terre, lui répondit le géographe. Elle a une bonne réputation…

-Hva vil du råde meg til å besøke nå?

-Planeten jorden, svarte geografen. Den har et godt rykte…

(Antoine de Saint-Exupéry, Le Petit Prince)

 .

Jo flere barnebarn jeg får får, desto mer skulle jeg ønske at planeten vår levde opp til sitt rykte.

Nå gjør den jo forsåvidt det. Det er en søren så fin planet! Bare utsikten fra kontorvinduet mitt ut over Varangerfjorden ville alene gjort reisen til Planeten Jorden vel verd for Den Lille Prinsen.

Det er bare det at vi som befolker den ikke så flinke til å ta vare på den som Prinsen var til å ta vare på  sin asteroide B612.

Og vi er ikke alltid så opptatt av å ta vare på hverandre som Prinsen var av å ta vare på sin Rose selv om den hadde torner og på ingen måte var enkel å tilfredsstille.

.

Når jeg leser nyhetene blir jeg lett motløs. Det er for mye som er galt. Det er alt, alt for stort til at man som enkeltmenneske kan bidra.

Men det er ikke lov til å tenke sånn. I hver fall ikke når man har fire barnebarn.

Hvis man ikke kan gjøre mye, kan man gjøre litt.

Ungene våre skal overta det vi voksne steller i stand. Det gir oss tre store oppgaver: Vi må prøve å rette opp feil som er begått, vi må unngå å gjøre nye, og vi må gjøre vårt beste for å sette ungene i stand til å forvalte Planeten Jorden og alt og alle som lever på den på en bedre måte når de blir voksne. Når jeg leser nyheter og ser meg rundt med det bekymrede blikket, blir jeg ikke overbevist om at min generasjon har så mye å lære de unge.

Antakelig må vi først og fremst hjelpe dem til å utvikle evnen til å tenke og reflektere og til å se utover seg selv. Og vi må bidra til å gi dem tro og framtidshåp og livsglede.

Og det kan vi klare hvis vi gir dem tid og rom for gode samtaler og ubegrenset og betingelsesløs kjærlighet.

Der kan jeg bidra.

Det er en skikkelig bestemoroppgave!

.

Jeg har vært mye sammen med voksne. Jeg har sett dem på ganske nært hold. Og jeg har ikke fått noen bedre mening om dem av den grunn. (Antoine de Saint-Exupéry, Den Lille Prinsen.)

Legg igjen en kommentar

