Alder er bare et tall. Tror jeg?

bursdag 1m,

«Alder er bare et tall», sier Leila.

«Tid går ikke, tid kommer» sier noen.

«Man fødes gammel, klok og tung, belastet av sin uerfaring. Man gror seg gradvis lett og ung ved livets sakte åpenbaring», sier Piet Hein.

Jeg vet ikke helt. Når ryggen verker og de unge på jobb drikker cola i pausen og de spiller dårlig musikk på klesbutikken der jeg prøver å finne en bukse som kan erstatte den som har krympet i skapet, føler jeg meg gammel. Jeg er ikke helt sikker på om jeg vet forskjell på en I-pod og en I- pad og når den snille mannen i supportteamet til Word Press foreslår sånt som: «please try updating your browser or switching to a different browser or try clearing your browser’s cache and cookies» som løsning på et problem, får jeg bare lyst til å grine.

Jeg følte meg skikkelig ung et lite øyeblikk i fjor sommer da den samme Leila kom ivrig mot meg på et speidermøte: «Anne, du som er litt oppdatert…»  «Ja?» Jeg kjente hvordan rynkene glattet seg ut og ryggen ble rakere et øyeblikk. «Du har vel hørt om Sylfest Lomheim?»Leila hadde vært på målungdommens sommerleir. Jeg hadde hørt om Sylfest Lomheim. Såpass oppdatert er jeg.  Så vi satte oss ved leirbålet og snakket om nynorskens fortreffelighet og gode bøker og aldersforskjellen mellom oss var bare et tall.

.

Jeg er nok litt gammel.

.

Jeg er bare ikke helt voksen.

,

Jeg har fremdeles ikke lært meg å sette pris på sølvtøyet mitt.

Og jeg synes det er morsommere å bruke penger på musikk og maleutstyr enn på nye kasseroller.

Men jeg er flink til å koke suppe i de jeg har!

.

Alder er nok bare et tall. Femtitre for eksempel.

Det viktigste er å skjønne at alle disse dagene som kommer og går er livet.

.

Akkurat det er forresten ikke så vanskelig når man er bestemor og har fått Annamora på besøk fra Trøndelag.

Fetter og kusine har sovet i samme seng hjemme hos bestemor to netter. De kryper nærmere og nærmere hverandrei løpet av natta. I Kveld kom Anna-Nikoline listende inn på stua en liten stund etter at de hadde lagt seg med et stort, stolt smil: «Æ har læst te han Ole Jakob sånn at han sovna» .

Fine ungene!

Jeg skulle ønske alle barn i verden kunne ha det like trygt og godt som dem.

Thorbjørn Egners aftenbønn går til alle ungene i den lille byen min i kveld. Mye til mine egne, som hjertet flommer over av kjærlighet til og mye til  alle de som lever i utrygghet og ikke vet om de blir hentet og satt på et fly «hjem» til et land de aldri har bodd i i natt eller en annen natt.

.

sover n                  sover1 n

.

Jeg folder mine hender små
i takk og bønn til deg.
La alle barn i verden få
det like godt som jeg.

.

 Vern alle med din sterke hand
mot fattigdom og død.
Og hjelp små barn i alle land
så ingen lider nød.

La ingen krig og sult og sott
få gjøre oss fortred.
La alle leve trygt og godt
i frihet og i fred.

Legg igjen en kommentar

