Mandag.

kaffe1nn

,

På mandagsmorgener er det godt å ha litt ekstra god tid før man skal på jobb.

Sånn at man rekker MacGyver.

Og minst to presskanner med kaffe (da skal det sies at kanna mi ikke er så stor).

Forrige uke var begivenhetsrik på godt og vondt. Sånn er det noen ganger. Og en ting livet har lært meg, er at man ikke kan planlegge at en uke skal flyte jevnt og rolig. Man må brette opp ermene og ta fatt på det uka (og livet) måtte ha å by på.

,

Bare ikke riktig enda.

Vi har tid til litt musikk og poesi.

Denne, for eksempel. Den sang vi jentene med hoppetaumikrofoner på 60-tallet. Den er like fin fremdeles.

Og et dikt jeg alltid har vært glad i:

.

Um å Bera

 

Skapte er vi te bera,

og lette børene for kvarandre.

Til fånyttes lever ingen.

.

Men våre eigne bører

skal vi bera åleine.

.

Stor og verdfull er sorgi

som ikkje kan delast av andre.

Men fatigsleg, liti og arm er den glede

som du vil ha åleine.

.

Hjelpelaus er den

som ikkje har nokon å hjelpe,

og vera god mot.

.

Lik tre utan sevjestraum

turkast han inn – -.

.

Den mannen ber tyngste børi

som ingen ting har å bera.

.

Jan Magnus Bruheim, På Skålvekti, 1947

.

Min far ville gjerne at jeg skulle bli glad i dikt og at jeg skulle oppleve at nynorsk er vakkert (selv om han skrev bokmål selv), og kjøpte Hornsmeden og andre barnerim av Bruheim til meg da jeg var lita. Jeg elsket den boka. Og taktikken virket!

.

Nå tikker klokka og papirbunkene på jobb venter.

Bare en liten kaffekopp til…

Legg igjen en kommentar

