Gammel, jeg?

tirsdag n

,

Femtitre er ikke gammelt.

Ikke i det hele tatt.

Selv om flere av kollegaene mine er yngre enn mine barn.

Og så er den der grå etterveksten. Den kommer jeg tilbake til.

.

I går diskuterte vi barne-tv-minner på pauserommet.

Jeg vokste opp med Kanutten og Falkeklubben og Pernille og Lokomotivet Tøffe.  Jeg meldte meg ut da Vibeke Sæther i Lekestue ville ha oss til å leke på lissom. Men jeg har googlet og funnet ut at jeg var syv år da den serien startet, så det kan ha vært min alder og ikke Vibeke Sæther det var noe galt med. Og så var det Pippi og Vi på Saltkråkan og Skippy og Flipper og Daktari. Når  de seriene gikk, kom ungene fra hele nabolaget til oss for å se tv. Det var ikke så mange som hadde.

Og så diskuterte vi ordtak som dagens unge ikke skjønner opphavet til, som å hoppe etter Wirkola , eller hakk i plata.

Og så føler man seg ikke det minste gammel. Bare bitte litt mer erfaren.

,

Men så var det altså de grå hårene. Og elveblesten. (Dere husker? Den som ikke hadde noe å gjøre med at Legolas pustet ømt på meg, eller sval bris langs en blå elv.)

Jeg måtte for sikkerhets skyld sjekke om det kunne ha vært hårfarge som utøste det voldsomme utbruddet og fikk min frisør til å plassere en liten prikk hårfarge i nakken min. Etter 24 timer skulle det sjekkes. Jeg sjekket selv. Det klødde! Og det var kommet en hevelse. Jeg tenkte (håpet) at det var innbilling. Men  etter at to barn, et barnebarn og en frisørlærling også kunne peke på en myggestikklignende flekk måtte jeg innse at jeg har funnet en mulig årsak.

Så nå må de grå hårene få vokse ut. Det er sikkert ok. Grått hår er fint. Min flinke frisør har en slagplan som omfatter hårklipp og forsiktig striping i overgangsfasen og time er bestilt.

Alder er bare et tall. Og det har ingen ting med fargen på hår å gjøre.

,

Dessuten har jeg alle fordelene av å ha vokst opp på 60 og 70-tallet.

Sånt som dette, for eksempel. Det er også et tv- minne fra barndommen. Et av de beste!

Disse søte guttene hadde et tv-show med bitte litt handling og humor og mye musikk. Jeg tror det ble sendt på lørdager for jeg forbinder dette med solo (på små glassflasker) og moccabønner (i en pen skål på salongbordet).

.

 

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Anne-Lise Wie
    Feb 26, 2013 @ 18:18:04

    «Gratulerer med tjueniårsdagen», sa en venn på bursdagen min. «Hva har du gjort med de tjueto andre årene mine?» spurte jeg, full av skrekk. Tenk å miste tjueto år! Det var tjueto viktige år, jeg gjorde en masse viktige erfaringer, lærte en masse, gjorde sikkert dumme ting også, men de skal jeg jo ikke gjenta. Skulle alt det være borte? Det høres nesten litt senilt ut!

    Jeg tror du blir vakker med grå striper i håret!

    Svar

  2. annebloggen
    Feb 26, 2013 @ 23:04:36

    🙂

    Svar

Legg igjen en kommentar

