God morgen!

goethevinter3

.

Det ble en rar kveld i går. Lillebror og jeg sov i hver vår seng fra syv til halv ti. Da våknet jeg av han klynket. Jeg fikk han til å sovne igjen og vurderte alvorlig å fortsette natta. Jeg var sliten og utladet. Men tanken på kaffe og kryssord lokket meg inn på stua igjen.

Det var bra, for kvelden bar med seg gaver! Sånne gaver som gjør meg lykkelig og varm om hjertet og samtidig får meg til å tenke at jeg kanskje er litt over gjennomsnittet glad i musikk: En av mine favorittartister hadde gjort to nye sanger tilgjengelig på Spotify. Cd-en kommer snart. Jeg skal fortelle om den når den kommer.

Det er en deilig , solfylt morgen i Vadsø i dag. Jeg har ikke sjekket gradestokken, men jeg tror det er kaldt. Det ser kaldt ut. Jeg har sovet mesteparten av natta med lillebror i armkroken. Han våknet tidlig og la seg godt tilrette med kroppen min og dyna som ryggstøtte. Og så sovnet han igjen akkurat i det jeg syntes det var på tide å stå opp. Nå sover han trygt i reisesenga mens jeg nyter morgenkaffen.

Det gjør de nok der oppe på Røde Kors-hytta også. Og Ole Jakob nyter nok å ha mamma og pappa for seg selv. Det er lurt å gi unger den muligheten av og til tror jeg.

Etterpå skal lillebror og jeg til byen. Vi har årsmøte i speiderkretsen og så skal jeg på bruktbutikken og hente et nydelig, lite nattbord jeg har satt av.

Men først og fremst skal jeg handle inn til middagsbesøk i kveld. Det blir hyggelig.

.

Nå er lillebror klar for dagen han også.

Denne lillebroren:

alvin

På vei hjem fra barnehagen i går.

alvin2

Er han ikke fin?

,

Han har fått banan og smoothie og sagt «takk, takk» og «mer ost», som er det han sier når han vil ha mere mat, litt uavhengig av hva han egentlig vil ha mer av.

Og jeg er ikke sliten og utladet lenger.

.

Litt musikk og poesi er det uansett rom for.

Mange av denne- dessverre avdøde- rockepoeten,  forfatteren, dikteren og tegnerens dikt er trøstedikt for meg. Det er alltid godt å vite at man ikke er helt alene om noe. Og at noen til og med skriver dikt om det.

Det å være bekymret, for eksempel.

Whatif
Last night, while I lay thinking here,
some Whatifs crawled inside my ear
and pranced and partied all night long
and sang their same old Whatif song:
Whatif I’m dumb in school?
Whatif they’ve closed the swimming pool?
Whatif I get beat up?
Whatif there’s poison in my cup?
Whatif I start to cry?
Whatif I get sick and die?
Whatif I flunk that test?
Whatif green hair grows on my chest?
Whatif nobody likes me?
Whatif a bolt of lightning strikes me?
Whatif I don’t grow talle?
Whatif my head starts getting smaller?
Whatif the fish won’t bite?
Whatif the wind tears up my kite?
Whatif they start a war?
Whatif my parents get divorced?
Whatif the bus is late?
Whatif my teeth don’t grow in straight?
Whatif I tear my pants?
Whatif I never learn to dance?
Everything seems well, and then
the nighttime Whatifs strike again!

 Shel Silverstein

.

.

Legg igjen en kommentar

