Om snø.

snø13

.

Det har snødd og snødd de siste ukene. Ute er alt hvitt og mykt og stille. Sola titter forsiktig fram, men det gjorde den i går morges også før Vår Herre begynte å riste dunputene sine igjen.

Her i nordøst har vi sluppet unna uværet som har herjet i resten av landet. Her har snøen falt loddrett og det eneste vi merket til stormen var at Riks-TV falt ut. Jeg skyldte på lillebror. Han pleier å gjøre tv-skjermen svart (og så peker han på den og sier oj oj oj oj oj). Denne gangen var han uskyldig, men han har rotet bort fjernkontrollen min. Jeg er spent på hvor den dukker opp!

Det er noe beroligende med all den snøen. Den pakker alt inn i myk glemsel og gjør at man kan tillate seg å sette ting litt på vent. En av mine kollegaer sa til ungene at 28. februar var den siste vinterdagen fordi mars måned er en vårmåned. Det er heldigvis ikke helt sant her oppe i nord. Her er det vinter helt til en dag en eller annen gang i slutten av mai da det plutselig er sommer, og man kan vasse gjennom restene av skitten snø ned mot fjæra og sette seg på en stein og se ut over fjorden. Mangelen på vår er en av de tingene som gjør at jeg aldri vil flytte fra Vadsø. Jeg har aldri vært glad i våren. Den er altfor anmasende og hektisk og full av forventningspress.

Det er kanskje ikke helt sant. Da jeg var barn, bar våren med seg noen fine ting. Som å plukke blåveis til Karoline Minde som ble rørt og glad og ga oss kamferdrops. Karoline Minde var en gammel dame som bodde alene. Jeg vet ingen ting om henne utover det. Om hun hadde barn eller barnebarn? Om hun hadde vært gift? Om hun hadde hatt en yrkeskarriere? Om hun var ensom? Det var hun kanskje, for hun hadde aldri besøk når vi kom innom.

En av venninnene mine hadde en sommer på tomta si. Det var en liten flekk i solhelling der snøen smeltet tidlig og ga oss tilgang til å rote i jord. Vi pleide å grave små huler der vi kunne gjemme skatter som vakre steiner eller rosa barbiesko som var kommet bort fra partneren sin. Og så rakte vi med de små plastrakene våre så det skulle se velstelt og pent ut. Vi planla alltid å invitere noen til fest på sommeren. Det ble aldri noe av den festen og det er nok bra. Vi drømte om den i årevis og planla meny og pynting og hva vi skulle ha på oss. Hvis vi faktisk hadde fått noen av lekekameratene våre til å komme, ville magien ha blitt brutt. De ville ikke ha forstått hvilket vidunderlig sted denne lille sommeren på et par kvadratmeter var.

Og så var det å få gå med småsko. Vi jentene prøvde oss alltid på det gamle trikset med å si at alle de andre får lov. Som regel virket det, men det var sikkert fordi mødrene våre ble lei av maset. Så måtte vi love å ikke hoppe i søledammer og det var greit, for med småskoene kom hoppetauene og hoppestrikkene fram. Jeg husker den deilige opplevelsen av letthet når de tunge beksømstøvlene og de enda tyngre, høye, brune gummistøvlene fra Viking ble bytte ut med lette snøresko (selv om de også var robuste og fornuftige).

I Vadsø vokser det ikke blåveis. Sommere som dukker opp på tomta er en påminnelse om hagearbeid som må gjøres og jeg bestmmer selv hva slags sko jeg vil bruke. Hele året og i all slags vær.

Jeg har tent et av lysene jeg pynet bordet med i går, kokt meg kaffe og funnet fram kryssordet som jeg ikke rakk å begynne på i går.

Og så skal jeg nyte denne.

.

Der er ingenting i verden så stille som sne

Der er ingenting i verden så stille som sne,
når den sagte gennem luften daler,
dæmper dine skridt,
tysser, tysser blidt på de stemmer,
som for højlydt taler.

Der er ingenting i verden af en renhed som sne,
svanedun fra himlens hvide vinger.
På din hånd et fnug
er som tåredug.
Hvide tanker tyst i dans sig svinger.

Der er ingenting i verden, der kan mildne som sne.
Tys, du lytter, til det tavse klinger.
O, så fin en klang,
sølverklokkesang
inderst inde i dit hjerte ringer.

.

Helge Rode

Legg igjen en kommentar

